-

Barnet i mors liv

«Alle må få ha kontroll over egen kropp,» sies det ofte i våre dager. Og dette høres i utgangspunktet svært rimelig ut. Likevel er det villedende språkbruk, når det handler om abort. Fordi abort jo direkte berører TO kropper, to menneskeliv, to individer. Men den ene av de to skal liksom ikke regnes med. Barnet i mors liv er blitt lyst fredløs de første månedene av sin eksistens! Det er «oppsiktsvekkende at en blåveis bak søppelstativet har sterkere rettsbeskyttelse enn et foster», som den norske journalisten Niels Chr. Geelmuyden har uttalt.

At menneskelivet begynner ved befruktningen er et biologisk faktum. Alle arveanlegg er på plass helt fra starten av, og etter bare tre uker begynner hjertet å slå. Fosterets underfulle utvikling vet vi i dag mye mer om enn før. Vi har alle vært så bittesmå. Jeg har vokst og utviklet meg mye siden da; Jeg ble født, lærte å krype, gå og snakke, ble ungdom, og voksen. Men det handler bare om forskjellige livsstadier eller utviklingsfaser; Allerede som foster i mors liv er man et levende menneske, som burde ha rett på beskyttelse her i landet. Og dette burde egentlig alle i Norge kunne bli enige om.

Så bitteliten var også vår Herre Jesus! Han ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, den evige Guds Sønn ble et menneske, i jomfru Marias morsliv. Han ble selvfølgelig ikke menneske først noen måneder ut i svangerskapet, eller ved fødselen, men allerede fra unnfangelsen var han sann Gud og sant menneske i en person! Men hadde det vært i dag, ville kanskje den unge gravide Maria, Guds mor, blitt oppmuntret til å ta abort.

Nå er det ikke kirkens oppgave å bestemme hvordan statens lover skal være. Dette er ansvaret til landets politikere, folkets valgte representanter. Likevel er det kirkens oppgave å tale om hva Guds ord sier om liv og død, rett og galt, til alle som vil høre. Abort strider imot det femte bud, «Du skal ikke slå ihjel». Både morens og fosterets liv må vernes, begge to må vises omtanke og omsorg i en sårbar situasjon. Samtidig som vi bør fortsette å holde fram at abort er forferdelig galt, er det viktig å kommunisere at det fins tilgivelse også for denne synden. «Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile,» sier frelseren. I hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for kvinner og menn i alle land. At Gud har vist menneskeheten en slik kjærlighet, at han har blitt menneske, gitt sin Sønn til soning for våre synder, dette gir oss alle en svært stor verdi. Ung eller gammel, liten eller stor, syk eller frisk, hver og en er verdifull for Ham. Må Gud forbarme seg over oss, vekke oss og gi oss mot til å stå opp for livsrett og menneskeverd.

(Pastor T.J. Welde)