-

Satan frister

«Så tok djevelen ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet» (Matt 4,8).

Fins det en djevel? Det moderne mennesket vil forkaste tanken på en djevel som gammeldags overtro. Men ingen kan fornekte ondskapen. Den er bare så altfor tydelig i vår verden. Den ser vi i og omkring oss alle hver eneste dag. Bibelen sier at bak denne ondskapen står Satan. Han er hele tiden ute etter å friste mennesker til synd. Også du og jeg blir fristet. I Edens hage fristet han de første menneskene til å gjøre opprør mot Skaperen. Også Jesus vår Frelser ble fristet av Satan. Når han til og med prøvde seg på Guds egen Sønn, må ingen av oss derfor tro at vi kan unngå hans fristelser.

Peter skrev: «Vær nøkterne og våk! Deres motstander djevelen går omkring som en brølende løve for å finne noen å sluke» (1 Pet 5,8). Satan forsøker hele tiden å lure oss bort fra Gud. Han vil at vi skal gi etter for ham og gi avkall på vår tro. Han vil at vi skal slutte å tro på Guds ord og i stedet følge menneskers tanker. Han vil at vi skal vende oss bort fra livet i Kristus til et liv fylt med verdslige fornøyelser.

Satan liker når vi mister besinnelsen. Han frister oss ofte til hovmod og selvgodhet. Han har sin store glede i at vi misunner hverandre og krangler med hverandre. Han liker når vi gjør syndige handlinger og tenker syndige tanker. Framfor alt liker han når vi begynner å tvile på evangeliet om Guds nåde i Kristus.

«Stå ham imot, faste i troen!» formaner Peter videre (1 Pet 5,9). Hvordan kan vi stå imot Satan? Det kan vi gjøre når vi er «faste i troen», dvs. når vi ikke lytter til Satans fristelser men holder fast ved Guds ord og tror på Kristus. Jakob skriver: «Bøy dere da for Gud! Stå djevelen imot, så skal han flykte fra dere» (Jak 4,7). Og Gud har lovet oss at vi ikke skal bli fristet mer enn vi kan klare. «Gud er trofast, han vil ikke la dere bli fristet over evne, men gjøre både fristelsen og utgangen på den slik at dere kan klare det» (1 Kor 10,13).

Da Jesus skulle forlate disiplene og fare opp til himmelen for å herske som vår Konge, lovet han oss: «Se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende» (Matt 28,20). Da Jesus ble fristet av Satan i ørkenen, stod han imot alle fristelser. Og til slutt knuste han Satan ved sin død på korset og sin seierrike oppstandelse fra de døde. Det er denne mektige Frelser og Konge som lover å være med oss hver dag. Satan frister oss fortsatt, men vi vil stå ham imot, faste i troen på vår oppstandne Frelser som allerede har seiret over Satan.

Himmelske Far, jeg overgir mitt legeme og min sjel og alle ting i dine hender. La din hellige engel være med meg, så den onde fienden ikke får noen makt over meg. Amen.