Våre bønner – klage eller takk?

"Be stadig, takk Gud under alle forhold! For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus" (1 Tess 5,17-18).

"Tenk positivt!" Slik lyder et populært slagord. Mange mennesker forsøker å leve etter en filosofi som går ut på å tenke positivt uansett hva som møter dem i livet.

Noen ganger ser vi bare de negative sidene i livet vårt. Vi blir så opptatt av den lille svarte flekken at vi ikke ser den store hvite flaten på arket (jfr. forrige ukes andakt). Vi klager over de små negative tingene, men ser ikke alt det vi har å glede oss over. Vår gamle Adam er en sann pessimist. Han klarer til og med å forandre gode oppmuntringer i Bibelen til slitsomme og tunge byrder. Gud oppmuntrer oss til å be uavlatelig og takke ham under alle forhold. Men vi spør Gud: Må vi virkelig be hele tiden? Forventer virkelig Gud at vi skal kunne takke ham uansett hva som skjer i livet vårt?

Det fins imidlertid en måte som vi kan holde vår syndige pessimisme i sjakk. Det er å la Guds positive løfter overskygge våre negative tvil. Det er å tro på ham som er vår nådige Gud og som elsker oss for Jesu Kristi skyld, han som lar alle ting tjene til det gode for dem som elsker ham (Rom 8,28). For det er slik det er. Alle ting lar Gud tjene til det gode for oss. Selv om det for oss ser dårlig ut, vil det likevel tjene til vårt gode. Det blodstenkte korset og den tomme graven beviser det.

Det fins en viktig forskjell mellom en rent verdslig positiv tenkning og Paulus oppmuntring til de kristne i Tessalonika om å takke Gud under alle forhold. Forskjellen er Kristi kors og tomme grav. Vår Frelsers død og oppstandelse garanterer nemlig for at uansett hva som hender oss, ligger livet vårt i en nådig og kjærlig Fars hender. "Han som ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle, kan han gjøre noe annet enn å gi oss alle ting sammen med ham?" (Rom 8,32).

Derfor kan Paulus si: "Takk Gud under alle forhold!". Det er én måte vi kan følge hans formaning om å "be stadig". I lys av korset og den tomme graven er det enkelt å gjøre klagelisten vår om til en takkeliste. Med Guds kjærlighet i Kristus som utgangspunkt kan vi takke Gud under alle forhold. Positiv bønn skjer bare på én måte, nemlig ved at vi hele tiden tenker på at vi er "i Kristus Jesus".

Fordi vi er "i Kristus Jesus" kan vi be kontinuerlig og takke Gud under alle forhold og for alle ting – til og med for de byrder han legger på oss.

Kjære himmelske Far, lær oss å takke deg for alle ting. Lær oss å takke også under livets tunge byrder. Dra oss nærmere til deg. Vi ber i Jesu Kristi navn. Amen.