Barn som er ønsket

"Blant dem er også dere, som er kalt til å høre Jesus Kristus til" (Rom 1,6).

Det er ikke alle barn som er ønsket av sine foreldre. I tidligere tider ble uønskede barn satt ut for å dø. I vår tid lider mange under omsorgsvikt fordi de er uønsket.

Ett av menneskets største behov er å føle seg ønsket. Vi trenger å bli forsikret om at noen bryr seg om oss, og at vi betyr noe for dem. Likevel kan det komme mørke stunder i våre liv da vi mister kontakten med dem som bryr seg om oss og er glad i oss. Noen ganger skyldes det at de har flyttet bort fra oss, både bokstavelig og billedlig. Men ofte er det fordi vi selv har mistet perspektivet.

Under den økonomiske depresjonen på 1930-tallet foreleste en professor for en gruppe forretningsmenn. Han tok et hvitt ark og festet det til veggen. Deretter tegnet han en liten svart flekk midt på arket.

Han spurte: "Hva ser dere?"

En mann på den fremre raden myste mot arket og sa: "En svart flekk."

Da sa taleren: "Det er dette som er problemet med oss. Vi ser den svarte flekken, i stedet for å se den store hvite flaten av muligheter som omgir flekken."

Da de tolv spionene dro for å utforske det lovede Kanaans land, så ti av dem bare befestede byer og store og sterke menn som bodde der. Men Kaleb og Josva så i stedet at landet fløt med melk og honning, vindruer og granatepler (4 Mos 13).

Slik er det ofte i våre liv. Ved evangeliet er vi blitt kalt inn i Guds familie. Likevel ser vi ofte ikke de store velsignelsene vi eier som Guds kjære barn. Vi ser bare den svarte flekken av sorg, lidelse, strev, frustrasjon og nød. Vi ser bare de store, uoverstigelige murene og hindringene og de store problemene og vanskelighetene. Når vi fokuserer på de svarte flekkene i livet vårt, ser vi ikke Guds grenseløse kjærlighet. Vi går glipp av alle de rike fruktene, melken og honningen – dvs. freden, gleden og kraften som Gud har stilt foran oss.

Vi er Guds barn og medlemmer av Guds familie ved troen på Jesus, vår Frelser. La oss fokusere på alle de velsignelser Faderen har øst over oss. La oss glede oss over hver gave som kommer fra vår Faders hånd. For med hver ny gave vil vår himmelske Far påminne oss om at vi er ønsket. Uansett hvor dårlige og uverdige vi kjenner oss som hans barn, er vi likevel ønsket av ham. Når vi klarer å holde dette fokus i livet vårt, vil vi ikke så lett konsentrere oss om den lille svarte flekken, men se hvilken stor kjærlighet Faderen har vist oss.

Herre, hjelp oss å tenke på hvor mye du bryr deg om oss og hvor høyt vi er ønsket som dine barn. Amen.