En nyttårsbønn

Vi kommer til deg, kjære himmelske Far, på denne årets siste dag med takk og bønn. Et stykke av vår korte livsvei ligger bak oss, og vi er kommet vel fram til et nytt år, fordi din trofaste faderhånd har ledet oss. Du har vært god mot oss; din miskunnhet har vært stor over oss; du har bevart oss til legeme og sjel i året som gikk. Og kom det prøvelser som var tunge å bære, har du også da vært med oss og styrket oss i tro og tålmod. Vi sier med glede: "Hitinntil Herren har hjulpet så vel!" Og vi bærer fram for deg vårt hjertes inderlige takk for hva du ga og hva du tok.

Vi vet at vi ikke kan beholde de jordiske goder du gir oss til gagn og glede. De er et lån, og vi skal en gang avlegge regnskap for dem. Herre Gud, tilgi oss at vi så ofte har vært utro i vårt forvalterskap; tilgi oss for Jesu skyld alle våre synder. Og frels oss fra avguderisk kjærlighet til det som forgår. Hjelp oss å søke det evige gode mens det ennå er tid. Lær oss, mens tiden går, å søke det som er der oppe og samle oss skatter i himmelen hos deg.

Vår tid er kort. Snart er den forbi - i dag eller i morgen, vi vet det ikke. Men det er vår trøst at du er med oss både i liv og i død, du evige Gud. Hos deg er det ingen forandring eller veksling. Du er den du var, du blir den du er, og dine år tar aldri slutt. Hjelp oss å bli i deg i en evig salighet.

O Herre Gud og Far, tenk fremdeles på oss i nåde, og la de år og dager vi enda skal leve, bli en velsignet nådetid for oss. Vær med oss i det år vi nå trer inn i. Slipp oss ikke og forlat oss ikke, du vår frelses Gud. Gi oss fremdeles dine gode gaver til legeme og sjel. Send oss et godt og fredelig år. Men framfor alt gi din Hellige gode Ånd til oss som er din kirke på jorden slik at du ikke forgjeves skal søke etter frukter hos oss.

Vi står ved inngangen til det nye året. Vi løfter våre hender i bønn og sier i Jesu navn: Gud bevare vår inngang og vår utgang fra nå og til evig tid. I Jesu navn er det gamle året til ende. I Jesu navn begynner vi det nye. Vi går frimodig videre i Jesu navn. I det dyrebare navn vil vi leve; i det vil vi dø. Velsign oss, Gud Fader, velsign oss, Guds Sønn, velsign oss, Herre Hellig Ånd! Amen.

(Etter Landstads rev. salmebok)