Juleglede

"Frykt ikke! Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket" (Luk 2,10).

Slik lyder den første julepreken som ble holdt på jorden. Og av dette forstår vi hva som er oppgaven til alle prester og predikanter nå i julehøytiden. De skal forkynne glede og fred til sorgfulle hjerter. Og hva skal de gjøre, alle de som hører på? De skal la denne gleden få slipp inn i hjertene.

Men nå er det jo slik at selv om vi som tror på Jesus Kristus, fylles med en stor glede når vi betrakter evangeliet om hva Gud har gjort for oss ved å sende sin Sønn til jorden for å frelse oss ut av mørket, blandes denne gleden alltid med sorg og bitterhet her i livet. Det er ikke Gud som er årsaken til denne sorgen, men vi selv. På grunn av vår gamle natur som er født i synd, og som vi bærer med oss hele livet, er vi ofte triste og sorgfulle. På grunn av vår synd frykter vi Gud og betrakter ham som en fiende.

Derfor kan det ikke finnes en bedre og fastere grunn til glede for alle mennesker enn i dette at vi forstår at vi ikke behøver frykte for Gud, at Gud ikke er vred på oss, men at han elsker oss og ikke vil noe annet enn å gi oss glede.

Fins det en slik grunn? Kan vi mennesker være sikker på at Gud ikke vred på oss, men elsker oss? Grunnen er Jesu Kristi fødsel. I stedet for å hevne seg på oss, har Gud selv steget ned til oss for å sone våre synder. Og han har ikke steget ned i sin veldige majestet og herlighet, men han har ikledd seg vårt kjøtt og blod. Han er blitt et menneske som oss. Som et lite barn har han kommet til oss. Og det er som om dette barnet sier til oss: "Dere fryktet for å komme til meg. Dere flyktet fra meg. Dere var redd for meg. Se, nå har jeg kommet til dere, ikke vred, men vennlig; ikke som deres fiende, men som deres bror; ikke som deres dommer, men som deres frelser; ikke omgitt av en veldig makt, men som et lite hjelpeløst barn. Vil dere ennå frykte for Gud? Vil dere ennå være redde? Se, her er jeg, deres Gud! Like lite som dere behøver frykte for meg, et lite barn, like lite behøver dere frykte for Gud. Så se nå på meg, og forstå at jeg er deres Gud, og at jeg elsker dere med en evig, usigelig kjærlighet."

Etter at Jesus er født, har vi all grunn til glede. Og vi forstår hvorfor Paulus kan si: "Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere!"

Jesus Kristus, du vår Frelser! Fyll våre sjeler med ekte juleglede. Amen.