Gled dere over at Skriftene er oppfylt!

"Dette evangelium har Gud på forhånd gitt løfte om gjennom sine profeter i hellige skrifter…" (Rom 1,2).

Er det ikke ganske fantastisk? I tusener av år hadde mennesker snakket om det. I mange århundrer hadde de gått og ventet og undret. Når skulle profetiene bli oppfylt? Straks etter at de første menneskene falt i synd, sa Gud til dem at det skulle fødes et barn som skulle knuse slangens hode. Tusener av år senere sa han til Abraham og deretter til Isak og Jakob at gjennom en av deres etterkommere skulle alle folkeslag på jorden velsignes. Han lovet David at en av hans etterkommere skulle sitte på hans trone for evig. Gjennom Jesaja åpenbarte Gud at dette barnet skulle fødes av en jomfru. Gjennom Mika forkynte han at dette spesielle barnet skulle fødes i Betlehem. Når vi nå igjen feirer jul, kan vi derfor tenke på at det som skjedde denne spesielle julenatten i Betlehem, var en oppfyllelse av alle disse profetier.

Det er fantastisk at Gud oppfylte alle sine profetier. Men så fantastisk det enn kan være at Guds sanne profeter kunne forutsi framtiden, er det likevel selve innholdet i profetiene som er det mest fantastiske. Vi konsentrerer oss i julen om det som var forutsagt: "I dag er det født dere en Frelser i Davids by; han er Kristus, Herren" (Luk 2,11). Selve kjernen i profetien er evangeliet. Vi har fått en Frelser. Dette barnet ble født for vår skyld. Han ble født for å leve og dø i vårt sted. Fordi Gud holdt sitt løfte, kan vi stole fullt og fast på ham når han sier: "Dine synder er tilgitt. Du er mitt barn. Du er en arving til himmelen. Jeg har gjort i stand et sted til deg. Jeg skal komme tilbake og hente deg så du kan leve sammen med meg i evighet. Da skal det ikke være noen død lenger, heller ikke skrik eller smerte."

La oss igjen høre julens evangelium og tenke over hvor fantastisk det er at Gud holdt sine løfter. Men la oss framfor alt glede oss over at han som løftene gjaldt, er vår Frelser.

Himmelske Far, takk for at du holdt dine løfter. Takk for evangeliet om Frelseren. Trøst meg også denne julen med vissheten om at Jesus ble født for å leve og dø for meg. Hjelp meg til å tenke på at siden du holdt dine løfter om å sende Frelseren, vil du også holde alle dine nådige løfter som du har gitt meg i ditt Ord. Amen.