Forrige ukes andakt

 

Satan har ingenting å gi oss

"Alt dette vil jeg gi deg, dersom du faller ned og tilber meg" (Matt 4,9).

Det fins et element av desperasjon i fristelsen. Da Satan først fristet Eva, måtte han fordreie det Gud hadde sagt for å kunne lykkes med å friste henne. Det er viktig å tenke på at Satan er en løgner. Det er hans vesen å friste oss ved hjelp av løgn.

Jesus beskrev Satan slik: "Han har vært en morder fra begynnelsen og står ikke i sannheten; det finnes ikke sannhet i ham. Når han lyver, taler han ut fra sitt eget, for han er en løgner og løgnens far" (Joh 8,44). Og det var nettopp det han gjorde da ville tilby Jesus hele verden og dens herlighet.

Hvem tror Satan at han egentlig er? Er det virkelig han som eier hele verdens herlighet slik at han kan gi det til Guds Sønn? Selvfølgelig ikke. Salmisten skriver: "Vi har vår hjelp i Herrens navn, han som skapte himmel og jord" (Salme 124,8). Og apostelen skrev om Jesus: "For i ham er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og usynlige, de som troner og de som hersker, både makter og myndigheter – alt er skapt ved ham og til ham" (Kol 1,16).

Så det Satan gjorde, var ikke noe annet enn å tilby Jesus noe som allerede tilhørte ham. Satan løy. Satan ønsker bare én ting, nemlig å føre alle menneskers sjeler til evig fortapelse i helvetet. For å oppnå dette vil han hele tiden drive på med sine løgner og sitt bedrag.

Han gjør det samme i dag. Han frister oss med all verdens herlighet for å forsøke å lure oss over på sin side. Han fortsetter å oppføre seg som om det han sier at han vil gi oss, tilhører ham. Men det er ikke hans og har aldri vært det.

Verdens herlighet – dens skjønnhet, prakt og overflod – er Guds gave. Som Skriften sier: "Han lot sine velgjerninger vitne om seg. Fra himmelen sendte han regn og grøde i rett tid, han har gitt dere føde og fylt hjertene med glede" (Apg 14,17).

All denne herlighet er Guds velsignelse som han har gitt oss slik at vi kan oppfylle vår hensikt i livet med å vokse i troen, dele den med andre og leve livet her på jorden. Disse velsignelsene er ikke i djevelens hender. Ikke la deg bedra av løgnene hans! Han har ingenting å gi deg.

Kjære Herre, alles øyne venter på deg, og du gir dem mat i rette tid. Du åpner din hånd og metter alt som lever, med det som godt er. Takk for alt du gir oss! Amen.



Vil du lese flere andakter? Da kan du gå til vårt andaktarkiv.

DEN LUTHERSKE BEKJENNELSESKIRKE
Hvem er vi?
  Hva skjer?  Hvor finner du oss? Våre søsterkirker  Lesestoff  
Til oppbyggelse
  Ukens andakt  Prekener  Foredrag  Til hovedsiden