Et anker i livets stormer

"For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre" (Rom 8,38-39).

Når skip kommer ut for en sterk storm, kan det av og til være riktig å snu båten opp mot vinden, slippe ut ankeret og ligge og vente til stormen løyer. Særskilt gjelder dette om båten er i ferd med å drive mot et skjær eller mot land.

Som kristne føler vi oss noen ganger som et skip i havsnød. Stormen raser omkring oss, og bølgene truer med å knuse oss til pinneved. Vi kjenner oss så svake og hjelpeløse.

I tider som dette er det godt å tenke på slike trøsteord som Paulus gir oss i disse versene. Han minner oss om at så lenge Gud er med oss, fins det ingen makt på jorden eller noe annet sted, som kan rive oss bort fra ham. Vi har det sterkeste anker som fins. Stormene vil nok fortsette å komme, men Gud forsikrer oss at han vil hjelpe oss gjennom disse stormene. Båten vår skal aldri synke fordi Gud er med oss alltid.

Det er den samme Gud som lovte oss: "Jeg gir dem evig liv; de skal aldri i evighet gå tapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd" (Joh 10,28). Den eneste måten vi kan komme ut av Guds hånd på, er å om vi selv hopper ut av den. Ingen kan rive oss ut av den.

Livet vårt er som en lang tur over et stort hav. Vi kan ikke bare regne med å få godt vær og smul sjø. Noen ganger vil det blåse opp, og bølgene vil gå høye. Men Gud vil lede oss gjennom livet slik at vi til slutt når den trygge havnen i himmelen hvor det ikke lenger skal være noen stormer som plager oss.

Det er ingen som tvinger Gud til å gjøre dette. Vi fortjener ikke denne beskyttelsen. Han gjør det av ufortjent kjærlighet og nåde. Han elsker oss så høyt at han vil hjelpe oss og berge oss inn i sin himmelske bolig. Om han elsket oss høyt nok til å sende sin Sønn for å dø for oss, elsker han oss helt sikkert nok til å bevare oss og lede oss gjennom alle livets stormer. Hans kjærlighet er vårt trygge anker som aldri brytes i stykker.

Mitt skip er lite og havet stort,
det rommer tusene farer.
Men storm og bølge ei skyller bort
det skip som Herren bevarer.