Herren er mitt lys og min frelse

Lesning: Salme 27, 1-6

"Herren er mitt lys og min frelse. Hvem skal jeg frykte? Herren er mitt livs styrke. Hvem skal jeg være redd for?" (Salme 27,1).

Når vi leser disse linjene tenker vi kanskje: Dette er ordene til en person som det har gått veldig bra for, en som virkelig befinner seg på livets solside. Han har det bare godt og ser inn i framtiden uten den minste bekymring.

Men det er ikke tilfellet. Dette verset stammer fra David, og han skrev det i en tid med forfølgelse og anfektelser. De neste linjene av salmen viser at han er omringet av fiender. Han ser hvordan de trenger seg på fra alle kanter. Hvordan kan han da si noe slikt? "Herren er mitt lys og min frelse. Hvem skal jeg frykte?"

David avlegger denne tillitsfulle bekjennelsen fordi han tidligere gang på gang har erfart hjelpen fra sin Gud. Han vet at nettopp i nøden, når vi ikke lenger ser noen utvei, er Gud som nærmest. For da merker vi: Vi eier ikke selv den kraften vi behøver for å komme oss igjennom problemene. Vi er avhengig av stadig å få ny styrke fra vår Gud. Han er vår frelse, vår redning. I denne verdens mørke har han latt lyset skinne for oss gjennom sin Sønn. Han gjør en ende på djevelens mørke gjerninger. Han fører lys inn i vårt liv, som er så fordervet av synden. Han er verdens lys, som strekker seg ut mot oss og gir oss tilgivelsen.

David kan avlegge en så tillitsfull bekjennelse fordi han også vet hvor han kan hente stadig ny kraft for sitt liv. Han sier: "Én ting ber jeg Herren om, og det ønsker jeg inderlig: at jeg får bo i Herrens hus alle mine levedager, så jeg kan se hans velvilje og grunne i hans tempel." Der vil også vi hente kraft og styrke. Og ikke bare på søndagene.

Kjære Herre Kristus, du er vår frelser. Du gir oss lys i livet. Vi takker deg for det. Gi oss hver dag ny kraft og styrke fra ditt ord. Amen.