Gud er på din side

"Vi vet at alle ting tjener til det gode for dem som elsker Gud, dem han har kalt etter sin frie vilje" (Rom 8,28).

Hvordan kan dårlig helse, lidelser, økonomisk ruin og andre tragedier tjene til det gode? Vel, de tjener ikke til det gode for alle. De tjener bare til det gode "for dem som elsker Gud". Det er en stor forskjell.

En som ikke tror, kan ganske enkelt ikke forstå dette. Han kan ikke forstå hvordan ulykker i livet kan tjene til å føre oss nærmere Gud og styrke troen. En ikke-kristen kan ikke forstå hvordan problemer i livet, eller det han vil kalle uflaks, kan lede oss til et rikere bønneliv og en sterkere avhengighet av Gud. Han forstår helt enkelt ikke hvordan prøvelser og fristelser er med på å avsløre det onde i vårt eget hjerte og samtidig gjøre det slik at vi ser vår kjærlige og nådige Gud og hans store trofasthet i et enda klarere lys.

Et Guds barn, derimot, forstår alt dette veldig godt. Han stoler på at det er rett det som Frelseren har sagt i sitt ord: "Selges ikke to spurver for en skilling? Men uten ham som er Far for dere, faller ikke én av dem til jorden. Ja, hvert hår dere har på hodet, er telt. Frykt derfor ikke! Dere er mer verd enn mange spurver."

Når vi samtidig tenker på det offer han brakte oss da han sonte vår synd på korset, ville det være underlig om vi ikke kunne si oss enig i Paulus når han skriver: "Vi vet at alle ting tjener til det gode for dem som elsker Gud." Det er denne tilliten som ikke bare gjør at vi holder ut i livet, men som også gir oss glede og håp midt i prøvelsene.

Når alt kommer til alt, er Gud på vår side. Håpet vårt har en solid grunn. Og den grunnen er ikke våre egne famlende og usikre forsøk på å ta oss sammen. Det er Gud selv som har tatt saken i sine hender. Vi er trygge uansett hva som skjer. Han sier: "Jeg har jo sagt deg: Vær modig og sterk! La deg ikke skremme, og mist ikke motet! For Herren din Gud er med deg i all din ferd" (Josva 1,9).

Kjære Herre, vær ved min side gjennom alle livets prøvelser. Amen.