En stille kraft

"Han driver alle ut, tar med seg barnets far og mor og dem som er med ham, og går inn der barnet er. Så tar han barnet ved hånden og sier til henne: Talita kumi! Det betyr: Pike, jeg sier deg: Stå opp! Straks stod piken opp og gikk omkring, for hun var tolv år gammel. Og de ble helt ute av seg av undring" (Mark 5,40-42).

Hva forbinder du med ordet kraft? Kanskje tenker du på en buldrende vulkan eller et stormende hav. Antakelig er det ikke stillhet du først og fremst forbinder med dette ordet.

Den kraften som Jairus følte, var en stille kraft. Jesus drev ut alle de gråtende og støyende menneskene fra sørgehuset der den døde datteren til Jairus lå, og så tar han barnets far og mor med seg og går inn til den døde. Hva gjør han så? Hever røsten og roper av all kraft for å tiltrekke seg oppmerksomheten slik at alle kan se hva som er i ferd med å skje? Nei, ganske stille uttaler han kun to arameiske ord: Talita kumi! Det var ingenting spektakulært ved det Jesus gjorde med den døde piken. Det virket nesten som om han bare vekket henne opp fra en liten ettermiddagsblund.

Jesus var ingen showmann. Han var ikke opptatt av å vise seg fram. Han ligner slett ikke på mange av dagens støyende og selveksponerende helbredelsespredikanter som springer fram og tilbake på scenen med mikrofonen nesten nede i halsen og roper og skriker for å få oppmerksomhet.

Markus forteller oss at da Jesus ankom huset til Jairus, var det en stor flokk mennesker samlet allerede. De jamret og gråt høylytt. Det første Jesus gjorde, var å drive den larmende flokken bort. Han ville ikke ha alle menneskene der. Så det totale antallet øyenvitner var fem personer: Jairus og hans hustru, Peter, Jakob og Johannes. Og alt skjedde meget enkelt og stille. Jesus tok den døde i hånden og sa: Talita kumi! "Pike, jeg sier deg: Stå opp!"

I disse to enkle ordene var det en ufattelig kraft. For det står: "Straks stod piken opp og gikk omkring." Kun to ord – og et menneske var gått over fra døden til livet!

Kristi ord kan synes enkle og kraftløse for menneskene. Derfor forsøker mennesker ofte å "sprite" opp ordene med litt "kraft". Men de bedrar seg selv og sine tilhørere med all støyen. Ja, verre enn det: De skjuler for den virkelige kraften som fins i Kristi ord.

Den stille kraften i Kristi ord vekket den døde datteren til Jairus opp til livet. Den stille kraften i Kristi ord – i hans evangelium – har i 2000 år vekket utallige mennesker opp til åndelig liv, og vi er blant dem.

Herre, takk for ditt kraftige ord som har vekket meg opp til åndelig liv. Amen.