Den rette holdning

"Derfor er du ikke lenger slave, men sønn" (Gal 4,7).

Jesus fortalte en gang en liten lignelse om to sønner som faren sendte ut i vingården for å arbeide. Den ene sa: "Jeg vil ikke." Men senere angret han seg og gikk. Den andre sa: "Ja, herre." Men han gikk ikke (Matt 21,28-32). Den siste sønnen ønsket å vise en positiv holdning, men i hjertet hadde han en helt annen innstilling.

Mange mennesker er som denne siste sønnen. De vil gjerne at mennesker skal berømme dem for deres fromme ytre og tilsynelatende positive innstilling, men det er sjelden handling følger etter ord.

Paulus taler om den rette holdningen som vi skal ha, når han sier: "Du er ikke lenger slave, men sønn." Slaver gjør saker fordi de blir tvunget til det. En mann som hadde oppholdt seg i konsentrasjonsleir under krigen sa det slik: "Fangevokterne kunne tvinge meg til å gjøre hva som helst. De kunne tvinge meg til å spise søppel og begrave mine egne venner. Men én ting kunne de ikke tvinge meg til å gjøre – de kunne ikke tvinge meg til å elske dem."

Den holdningen som en sønn har, er helt annerledes enn den som en slave har. Gud vil ikke at hans egne barn skal gjøre saker fordi de er redd ham, men fordi de elsker ham og tror på ham som sin kjære Far. Når Gud gjør oss i stand til å kalle ham for vår Far ved troen på hans Sønn, Jesus Kristus, forandrer han samtidig hele vår holdning til ham. Vi begynner å ville det han vil. Vi forsøker å tilpasse hele vår tenkning og våre ønsker til hans vilje. Vi begynner å betrakte ham som vår nådige Far, og vil tjene ham som en god Herre og ikke som en hard slavedriver. Vi begynner kort og godt å senke skuldrene og puste fritt. Hele vår holdning uttrykker takknemlighet.

Jesus har kjøpt oss fri med sitt dyrebare blod. Vi er derfor ikke lenger slaver, men barn av vår himmelske Far. Vi tilhører hans familie. Og den som tilhører familien, har en helt annen holdning enn den som bare er slave.

Herre, ta mitt hjerte og gjør det til ditt. Ta alle mine dager og gjør dem til dine. Ta hele min vilje og gjør den til din. Ta hele mitt liv og hjelp meg å leve for deg. Amen.