Stol på Herren

"For at jeg ikke skal bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene, har jeg fått en torn i legemet, en Satans engel som skal slå meg - for at jeg ikke skal bli hovmodig. Tre ganger bad jeg Herren at den måtte bli tatt fra meg, men han svarte: "Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet." Derfor vil jeg helst rose meg av min svakhet, for at Kristi kraft kan ta bolig i meg" (2 Kor 12,7-9).

Disse versene blir ofte brukt sammen med beretningen om Jesu bønn i Getsemane for å vise at ikke alle de bønner vi bringer fram for Gud, blir besvart. Likevel må vi ikke glemme den sannhet at hver bønn som er bedt i troen på Jesus, blir hørt og besvart av Herren.

Paulus hadde bedt Herren om å få slippe en plagsom sykdom. Han følte at den hindret ham i arbeidet med å spre evangeliet. Det var som om Satan selv sto i veien for ham og hindret ham i å gjøre de fremganger han hadde håpet på.

Likevel tjente denne "tornen i legemet" en god hensikt. Den hindret Paulus fra å bli hovmodig på grunn av de syner og åpenbaringer han hadde mottatt. Gud kunne ganske enkelt ha fortalt Paulus at han ikke hadde noen rett til å kritisere hans guddommelige visdom i denne saken. Men da Paulus bad om å få slippe plagen, svarte Herren ved å vise ham hva han i stedet skulle fokusere på. I stedet for å tenke på sine plager, skulle han konsentrere seg om Herren og hans nåde. I stedet for å tro at fremgangen for evangeliet var avhengig av ham selv, skulle Paulus forstå at den bare var avhengig av Herren og hans kraft og nåde. Gud svarte Paulus: "Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet." Den ytterste hensikt med all kristen lidelse er at vi skal innse hvordan vi er totalt avhengig av Herren og hans nåde alene.

Når alt går lett og vi ser fremgang i vårt arbeid, er det lett nok å si: "Jeg stoler på Herren i alle ting." Verre er det når grunnen under oss begynner å svikte og vi kjenner oss svake og hjelpeløse. Da lærer vi virkelig hvor mye vi er avhengig av Guds nåde i Kristus.

Vi vet ikke hva Paulus’ torn i legemet var. Dersom han hadde villet at vi skulle vite det, hadde han skrevet det. Det faktum at han kaller den en "torn i legemet" gjør det mulig for oss å sammenligne den ved våre egne plager og svakheter, uansett hva de måtte være. Og det faktum at han kaller den en torn i legemet, forteller oss at vi ikke trenger bekymre oss over den. Gud kan nok tillate torner som stikker oss i legemet så det blir til vårt beste, men han vil ikke la dem stikke oss i sjelen.

Kjære Herre, hjelp meg å stole fullt og fast på din nåde alene. Takk for at du lærer meg at din nåde er nok for meg. Amen.