Bevis på Guds rike iblant oss

"Han sover og står opp, det blir natt og det blir dag, og kornet spirer og vokser opp; hvordan det går til, vet han ikke. Av seg selv gir jorden grøde: først strå, så aks og til sist modent korn i akset" (Mark 4,27-28).

Da Jesus begynte å forkynne og undervise offentlig, proklamerte han: "Tiden er kommet, Guds rike er nær. Vend om og tro på evangeliet!" Ved slutten av sin jordiske virksomhet, like før han fór opp til himmelen, forkynte han fortsatt om Guds rike. Ennå senere, i slutten av Apostlenes gjerninger, befinner Paulus seg i fengsel, men han er like fullt i ferd med å forkynne om – ja, nettopp – Guds rike. Guds rike er et sentralt tema i Det nye testamente.

Guds rike innebærer at Gud er Herre blant menneskene. Guds rike eksisterer i hjertene til alle dem som i tro kaller Jesus sin Herre og ønsker å leve etter hans bud. Men om vi ser omkring oss på all den vantro og gudløshet som fins og likeså alle de kristne som har fått kalde hjerter, synes det mer som at det er Satan som hersker, enn vår Herre Jesus.

Egentlig trenger vi ikke bli overrasket over dette, for den verden som ikke har tatt imot Kristus, er fremdeles under den onde. Slik har det vært helt siden Adams fall. Jesus kaller Satan "denne verdens fyrste". Paulus kaller ham "denne verdens gud" og "herskeren i luftens rike". Og Johannes advarer oss om at "hele verden ligger i den ondes vold".

Likevel fortsetter Kristus å gi oss bevis på sitt rike iblant oss. Han har trådt Satan under sine føtter og skal tilintetgjøre ham for alltid på den ytterste dagen. Imens trøster han oss med små, men tydelige bevis på at han fremdeles kaller mennesker ut ved sitt navn og bygger sin kirke på jorden. Når du, kjære leser, vokser i troen, overvinner tvil og anfektelser og blir mer og mer lik Kristus, er du også et bevis på at Kristi rike er midt iblant oss.

Mange tenker sikkert ikke så ofte på hvordan Guds rike vokser iblant dem, fordi de tenker seg Guds rike mer som et verdslig rike. Men da glemmer de hva Jesus sa: "Mitt rike er ikke av denne verden." Guds rike er et rike som lever og vokser i menneskenes hjerter.

Herre Jesus, la ditt rike komme til oss, og la det gro og vokse seg stadig sterkere i våre hjerter. Amen.