Gud gir vekst

"Han sover og står opp, det blir natt og det blir dag, og kornet spirer og vokser opp: hvordan det går til, vet han ikke. Av seg selv gir jorden grøde: først strå, så aks og til sist modent korn i akset" (Mark 4,27-28).

Jesus sier at Guds rike er som et såkorn som er plantet i åkeren, og som plutselig spirer fram og vokser uten vår anstrengelse. Vi kan bare plukke såkornet ut av kornkammeret og spre det ut på jorden. Veksten og kraften er utenfor vår kontroll. Vår Frelser sier at på samme måten vokser Guds rike iblant oss. Det spirer fram uten menneskelig innblanding og oppfinnsomhet. Kraften til vekst ligger ikke våre forkynnerteknikker eller evangeliseringsknep, men i evangeliets såkorn som er en Guds kraft til frelse.

Av og til tror vi at vi kan føre mennesker inn i Guds rike ved hjelp av våre egne anstrengelser og produsere omvendelser om vi bare bruker den rette metoden. Om vi bare hadde vært mer overbevisende i vår argumentasjon, om vi bare hadde vært mer pågående i vår forkynnelse, om vi bare hadde lært oss den rette metoden, kunne vi ha ført flere til tro på Kristus, tenker vi. Men veksten er Guds sak. Den skjer ofte ikke på grunn av, men mer på tross av våre ufullkomne forsøk. Vi kan bare spre ut såkornet.

Eksperter på psykologisk manipulering av massene kan lære oss hvordan vi ved hjelp av visse teknikker kan føre mennesker inn i et forutbestemt handlingsmønster. I sterk kontrast til dette forkaster Paulus alle former for evangeliserende manipulering.

I en sammenheng som illustrerer hans egen evangeliserings-metode, skriver han: "Vår forkynnelse skyldes ikke villfarelse eller urene motiver, og vi farer heller ikke med falskhet. Nei, vi er prøvet av Gud, og han har betrodd oss evangeliet; derfor taler vi ikke for å gjøre mennesker til lags, men for å gjøre som Gud vil, han som prøver våre hjerter. For vi opptrådte aldri med smigrende ord, det vet dere, heller ikke med baktanker om å slå mynt på dere, Gud er vårt vitne" (1 Tess 2,3-5).

Paulus´ metode stemmer helt overens med det som er poenget til Jesus i denne lignelsen i Markus: "Jeg plantet, Apollos vannet; men Gud gav vekst" (1 Kor 3,6). Paulus fortsetter deretter med å påminne oss om at vi er Guds medarbeidere i arbeidet med å spre evangeliets såkorn, mens vi venter tillitsfullt på at Gud skal gi vekst.

Herre, vi takker deg for at du vil bruke oss i arbeidet med å spre evangeliet i verden. Hjelp oss til å være trofaste i vårt arbeid og vente tålmodig på den veksten bare du kan gi. For Jesu skyld, Amen.