Nåde og fred i Kristus

"Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!" (1 Kor 1,3).

Stjernene som vi ser på den klare nattehimmelen, er bare bittesmå blinkende lys. Vi har lett for å glemme at hver stjerne egentlig er en kjempesvær skinnende sol.

Dette bibelverset er meget kort. Men det er som en stjerne. Det har et stort og skinnende budskap. Om vi tenker over hva dette lille verset egentlig sier, forstår vi hvilken stor og nådig Gud vi har.

Paulus hilser de kristne med ordet "nåde" og "fred". Grekerne pleide ofte å hilse hverandre med et ord som lignet på ordet "nåde", og jødene sa og sier fremdeles når de treffes, "shalom" som betyr "fred". Paulus forener disse to ordene til en helt spesiell hilsen til alle dem som leser brevet hans. Ikke bare for de korintiske kristne, men for alle kristne til alle tider skinner disse to ordene "nåde" og "fred" som den skinnende solen. De påminner oss om Gud Faders kjærlighet til oss og det forhold vi står i til vår Gud på grunn av Jesus Kristus.

Nåden er et uttrykk for den holdning Gud har til oss og som driver ham til å frelse oss. Nåden er en egenskap i Guds hjerte. Den driver Gud til å vise godhet og kjærlighet endog mot dem som ikke fortjener det. Vi fortjente ikke Guds nåde. På grunn av våre synder fortjente vi hans vrede og straff. Men Gud er nådig mot oss. Derfor sender han sin enbårne Sønn Jesus Kristus for å sone straffen. Og for Jesu skyld tilgir han oss alle våre synder. I tillegg sender han oss sin Hellige Ånd til å skape og bevare troen i oss. Slik viser Gud oss nåde, hele tiden, hver dag.

Nåde bringer fred med Gud. Freden kommer ikke fra oss. Den har ingenting med våre følelser eller stemninger å gjøre. Det er ikke vi som skaper freden. Jesus opprettet freden mellom Gud og oss. Han gjorde dette ved å holde Guds lov fullkomment i vårt sted og ved å lide og dø på korset som en straff for alle våre synder. For Jesu skyld eier vi freden med Gud. Dette er en tilstand, ikke en følelse eller opplevelse vi har. Vi har fred med Gud, selv om vi ikke alltid føler fred i hjertet. For freden er ikke avhengig av oss, men av Gud.

Gjennom Guds ord peker den Hellige Ånd på Jesus for oss og påminner oss om alt det Jesus har gjort for oss. Han driver oss til å stole stadig mer på vår Herre som har stiftet fred med oss. Dermed oppstår også freden i hjertet. Samvittigheten vår får ro – ikke fordi vi ikke lenger vet om noe galt vi har gjort – men fordi vi vet at vi har fred med Gud for vår Herre Jesu Kristi skyld.

Bekymringer, trengsler av forskjellig slag og vår egen syndige svakhet bringer ofte skygger over denne freden. De er som skyer på himmelen som skygger for den skinnende solen. Men ingenting av dette kan overvinne freden. Hvordan vet vi det? Fordi freden med Gud er ikke avhengig av oss, men av Gud. Likesom skyene ikke slukker solen, kan heller ikke våre synder slukke Guds nåde og fred. Vår Herre Jesus Kristus og hans kors er garantien for dette.

Så hvilket herlig budskap er det vel ikke i dette lille verset! Hver gang du hører denne hilsenen: "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!", tenk da at denne nåde og fred er din.

Herre, hjelp meg å ta imot din nåde og fred med et åpent og troende hjerte. Takk for at du sendte din Sønn Jesus Kristus for å opprette fred med meg. Amen.