Ting er ikke alltid som de ser ut

Han sa: "Slik er det med Guds rike: En mann har sådd korn i jorden. Han sover og står opp, det blir natt og det blir dag, og kornet spirer og vokser opp; hvordan det går til, vet han ikke. Av seg selv gir jorden grøde: først strå, så aks og til sist modent korn i akset."… "Hva skal vi sammenligne Guds rike med? Hvilken lignelse skal vi bruke? Det er som sennepsfrøet. Når det legges i jorden, er det mindre enn noe annet frø i verden" (Mark 4,26-31).

Noen ganger blir vi utsatt for en optisk illusjon. Vi ser noe annet enn det i virkeligheten er. En dyktig tryllekunstner trekker flere duer ut av en liten hatt eller sager sin vakre assistent i to deler. Noen ganger får vi det vi ser. Andre ganger er det slik at vi enten får mye mer eller mye mindre enn det vi ser. Ting er ikke alltid som de ser ut. Det fins ofte mer enn det vi kan se.

I disse lignelsene som Jesus forteller i Mark 4, viser han oss at slik er det også når det gjelder Guds rikes vekst. De små såkornene som er spredt omkring på marken, har en ynkelig begynnelse. Det ser ikke akkurat ut til at det skal bli noen store og fruktbare vekster av dem. Men slik, sier Jesus, vokser Guds rike omkring oss. "Først strå, så aks og til sist modent korn i akset."

I lignelsene om såkornet som vokser og om det lille sennepsfrøet – "det er mindre enn noe annet frø i verden" – lærer vår Frelser oss noe om hans gjerning iblant oss. Han virker gjennom evangeliet i ord og sakrament. Hans virkning er umerkelig, men likevel kraftig. Som apostelen Paulus påminner oss om: "For vi lever i tro, uten å se."

Kristi uopphørlige og kraftige gjerning iblant oss hjelper oss å overvinne skuffelser og mismot. For vi vet at vår Herres vilje skjer blant oss og til og med gjennom oss selv om de ytre tegnene på hans gjerning er vanskelig å få øye på.

Guds rike er ikke et ytre rike. Det er verken en politisk, sosial eller kirkelig organisasjon som kan måles, telles og betraktes, selv om vi nok gjennom troens øyne kan se tegn på rikets eksistens og nærvær iblant oss. Guds rike, som Jesus taler så ofte om særskilt i sine lignelser, er Guds herredømme eller ledelse iblant oss. Selv om vi ikke kan se Guds rike med våre øyne, kan vi være sikker på at det vokser og til slutt skal seire.

Kjære Frelser, takk for at du har opprettet ditt rike iblant oss. Bruk oss og utrust oss til tjeneste for ditt rike så det kan vokse også hos oss. Amen.