Det beste livet kan gi

"I ham er dere blitt rike på alt, på all tale og all kunnskap" (1 Kor 1,5).

Du som har levd litt lenger, husker sikkert de gamle fem-øringene og ti-øringene. Fem-øringene var store, brune mynter, mens ti-øringene var små sølvmynter. Bestefar spurte en gang det to år gamle barnebarnet sitt hvilken mynt han ville ha, den store fem-øringen eller den lille ti-øringen. Gutten valgte selvfølgelig den store fem-øringen, for den var jo størst!

Vår oppfatning av hva som er best, eller hva som har størst verdi, er ikke alltid riktig. En som vet bedre, må lære oss tingenes sanne verdi. Vi trenger å lære hvor og hvordan vi kan finne livets virkelige verdier.

Paulus takket Gud for at han hadde lært korinterne disse ting og velsignet dem med en rett kunnskap. De var blitt rike på alle måter. Hvordan? Paulus sier: "I ham er dere blitt rike", det vil si, i Kristus. Også den som ikke tror, kan gjøre nytte av skaperverket og all den fysiske rikdommen i denne verden. Men bare i Jesus Kristus kan vi bli virkelig rike, rike på alt – fysisk, åndelig og evig.

I Kristus har vi ikke bare alt vi behøver for dette livet, men vi er også blitt rike på åndelige gaver. Kjærlighet, glede, fred og håp – alt dette er vårt ved den Hellige Ånd. I tillegg har vi fått det dyrebare løfte om at Jesus skal komme igjen. Vi skal for alltid bli fri fra synden, døden og sorgen. Allerede her og nå er den evige arven hos Herren blitt vår. Den ligger gjemt i himmelen for oss i påvente av den dagen da vi skal få ta den i bruk fullt og helt.

Ved Guds nåde var korinterne blitt beriket med en klar forståelse av alle rikdommene i Kristus. De hadde mottatt både lysten og evnen til å dele det glade budskapet om Frelseren med andre. De hadde fått en ny innstilling til synden og gledet seg over evangeliet om Jesus. Og de ventet med lengsel på den dagen da han skulle komme tilbake. De var rike. Selv om det var mange problemer i korinter-menigheten, kunne det ikke overskygge det faktum at de var rike i Kristus.

Hva er det beste livet kan gi? Hvor leter du etter livets virkelige verdier? Penger, et fint hus, dyre reiser og underholdning kan være bra. Likevel blir vi ofte skuffet av alle disse tingene. Og vi vet jo så godt at ingenting av dette består. Allerede i morgen kan de være borte. Kristus og hans velsignelser er det beste livet kan gi. I ham er vi rike på alt.

Herre, hjelp oss søke den rikdom som består og varer evig. Amen.