Født for menneskeheten

"Det er jo ikke engler han tar seg av; men han tar seg av Abrahams ætt" (Hebr 2,16).

"Hvor er jødenes konge som nå er født? Vi så hans stjerne da den gikk opp ved morgengry, og er kommet for å hylle ham" (Matt 2,2). De vise menn fra Østen kom til Jerusalem på leting etter kongen som var født. Herodes ble urolig da han hørte dette fordi konger sitter på troner, og konger har makt og fortjener å bli hyllet. Herodes fryktet at denne "jødenes konge" skulle ta fra ham hans trone og makt og bli hyllet i stedet for ham.

Som kongenes Konge fortjente Jesus all den hyllest og ære som mennesker kunne gi ham. Ingen kunne ha betvilt hans rett til å komme til jorden for å bli hyllet som konge. Han var Gud den Allmektige, kongenes Konge og herrenes Herre.

Men Jesus kom ikke for å motta folkets hyllest. Han kom ikke for å la seg tjene som en konge. Hensikten med hans komme til jorden var helt annerledes. Han kom ikke for å ta imot, men for å gi. Han kom ikke for å la seg tjene, men for selv å tjene. Han kom for gi sitt liv i løsepenge for menneskeheten.

Det er temmelig bemerkelsesverdig. Vanligvis er det slik at mennesker stiller opp for slike som har vært vennlige mot dem, eller som kan gi dem noe igjen. Men om Jesus sier Bibelen: "Det er jo ikke engler han tar seg av; men han tar seg av Abrahams ætt." Jesus kom for å ta seg av syndige mennesker som Israels folk, ja, som du og jeg. Det er egentlig ganske uforståelig at han som vi har gjort opprør mot, vil hjelpe oss. Englene har ikke gjort opprør mot ham, men det har sannelig "Abrahams ætt" gjort. Likevel er det nettopp "Abrahams ætt" han tar seg av. I sin ubegripelige kjærlighet tar Gud seg av oss. I sin Sønn, Jesus Kristus, bringer han evig frelse til alle mennesker.

Hvilken trøst å vite at vi har en slik Frelser! Selv om vi faller i synd, er hans kjærlighet og trofasthet uendelig stor mot oss. Han tilgir oss all vår synd. Så viktige er vi nemlig for ham. Vi er så viktige at han forlot sin himmelske herlighet for å komme ned til vår jord og frelse oss fra våre synder.

Det er en stor ære å være menneske. Gud har blitt en av oss. I sin uselviske kjærlighet har han tatt seg av oss – for all evighet.

Velkommen fra din himmelsal
til denne verdens tåredal,
hvor man deg intet annet bød
enn stall og krybbe, kors og død!