Bevisst uvilje mot Gud

"Sannelig, jeg sier dere: Alt skal menneskene få tilgivelse for, både synder og spott, hvor mye de så spotter; men den som spotter den Hellige Ånd, får aldri i evighet tilgivelse, for han er skyldig i en evig synd" (Mark 3,28-29).

Hva er utilgivelig synd? Mange kristne er uklare når det gjelder dette. Men Jesus var på ingen måte uklar da han advarte de jødiske religiøse lederne som motsatte seg ham. "Den som spotter den Hellige Ånd, får aldri i evighet tilgivelse," sa Jesus til dem. Han ville få dem til å forstå at dersom de fortsatte med sin bevisste uvilje mot Guds sannhet, ville det få alvorlige og evige konsekvenser.

Bevisst uvilje mot Gud er meget alvorlig. Vi ser og forstår hva som er Guds vilje med oss, men likevel fornekter vi den. Vi hører lovens fordømmelse av våre synder, men fortsetter likevel å bryte den. Jesus måtte advare de religiøse lederne i Israel. Han måtte få dem til å slutte med sin motstand mot ham, ellers ville det få alvorlige følger. Her var det ikke mulig å stille seg nøytral. "Den som ikke er med meg, er mot meg," sa han (Matt 12,30).

Om et menneske fornekter Guds Sønn og står imot den gjerning som den Hellige Ånd utfører når han kaller mennesker til omvendelse, står det mennesket i fare for å begå den utilgivelige synden, spott mot den Hellige Ånd. En gjentatt fornektelse av og bevisst motstand mot Åndens stadige kall til omvendelse er en utilgivelse synd som gjør all omvendelse og forsoning med Gud umulig.

Det var ennå ikke for sent for de jødiske lederne. Jesus fortsatte å kalle dem til omvendelse. Han forsøkte hele tiden å få dem til å lytte til Guds røst som talte til dem slik at de kunne vende om og bli frelst. Selv om evangeliet ofte blir motsagt og forkastet, fortsetter Gud å rekke menneskene den fulle og hele tilgivelse for all synd. Slik er Guds kjærlighet. Han slutter ikke å elske. Hans kjærlighet og nåde gjelder også dem som forkaster ham. Han slutter ikke å ville tilgi, for Kristus døde for alle syndere.

Men selv Guds langmodighet og kjærlighet har en grense. Gud mener virkelig alvor når han kaller oss til å vende oss bort fra vårt selvopptatte liv og til å stille oss til tjeneste for ham. Han mener det dødsens alvorlig når han kaller mennesker fra mørket til lyset. Derfor kan han heller ikke tåle den som med vitende og vilje står imot hans nådige og kjærlige kall.

Noen mennesker er dypt anfektet fordi de tror at de har begått synden mot den Hellige Ånd. Til det er å si at den som er redd for at han har begått denne synden, han har helt sikkert ikke begått den. For den som har begått synden mot den Hellige Ånd, har ingen anfektelser. Han bekymrer seg ikke for sin sjel.

Derfor lyder det til alle anfektede og fortvilte sjeler: "Tro på Herren Jesus, så skal du bli frelst!"

Herre Jesus, vår Frelser, takk for at ditt blod renser oss for all synd. Hjelp oss så vi ikke står imot den Hellige Ånds nådige kall, men lever i daglig omvendelse og fornyelse. Amen.