Guds dype visdom

"Å, dyp av rikdom og visdom og innsikt hos Gud!" (Rom 11,33).

For å få vite hvor dypt havet er, må man bruke spesielle instrumenter. I mange år ble havdypene målt ved hjelp av blylodd. Et blylodd ble festet til en wire og deretter kastet ut i havet. Så slapp man ut så mye av wiren som var nødvendig til loddet nådde bunnen. Wiren gikk over et hjul som målte lengden som ble sluppet ut. Det var et møysommelig arbeid, og noen ganger tok det flere timer å lodde dypet på et enkelt sted.

I senere år har man utviklet en såkalt sonar som måler havdypene ved hjelp av lydbølger som blir sendt ned mot havbunnen hvor de blir reflektert. Instrumentet måler den tiden det tar for en lydbølge å bli reflektert fra havbunnen, og man kan dermed enkelt finne ut hvor dypt det er. På denne måten har man funnet ut at de største dypene i Stillehavet har en dybde på over en mil.

Hvordan kan vi måle Guds dyp? Fins det en wire som er lang nok til å måle Guds storhet? Kan vi ved hjelp av reflekterende lydbølger få større kunnskap om Gud? Et ganske dumt spørsmål, ikke sant? Dypene i Gud kan ikke måles. Hans visdom og innsikt er umulig å utforske. Guds visdom er ubegrenset, og ubegrenset visdom kan ikke måles. Om alle de klokeste vitenskapsmenn og dypeste filosofer som har funnes i verdens historie, ville slå sine hoder sammen og kombinere all sin intelligens for å forsøke å måle Guds visdom, ville de ikke en gang forstå en liten flik av den.

Det betyr ikke at Guds visdom og kunnskap er totalt ukjent for oss. Guds veldige gjerninger som vi ser omkring oss hver eneste dag – universet, jorden, alle skapninger, våre egne kropper osv. – er alt sammen et bevis på Guds store visdom. Salmisten sier: "Herre, hvor mange dine gjerninger er! Og alle har du gjort med visdom; jorden er full av det du har skapt" (Salme 104,24).

Men framfor alt har Gud gitt oss et innblikk i sin store visdom i evangeliet om Jesus Kristus. Fra evighet av bestemte Gud å sende sin Sønn til verden for at han skulle dø på korset for alle menneskers synder. Intet menneske har noen gang kunnet tenke ut en slik plan. I stedet er det vel heller slik at fleste mennesker betrakter Guds frelsesplan som fullstendig dåraktig. Men for alle dem som ved den Hellige Ånds opplysning har sett Guds frelse i Kristus og har tatt imot den i tro, er Guds visdom blitt åpenbart. "For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft" (1 Kor 1,18). Ved troen på Kristus forstår vi hvor dyp og ufattelig Guds nåde er. Vi vil derfor tilbe vår store Gud for hans dype visdom og innsikt, og for hans ubegripelige frelse.

Å, kor djup er Herrens nåde – som eit hav, så djup og vid!
Å, kor kjærleg er hans rettferd, som kan meir enn gjere fri!
Det er ingen som kan kjenne våre sorger slik som Gud,
ingen domar som så venleg slettar brot og synder ut.

Det er rikeleg forløysing i vår Jesu dyre kross.
Det er song og evig glede i det blod som rann for oss.
Og vart hjarta fylt av kjærleik ved vår tru på ordet hans,
då vart livet til ein stråle av Guds herlegdom og glans.