Ren og uten feil

"Og dette er min bønn… at dere skal stå rene og uten feil på Kristi dag" (Fil 1,9-10).

Noe av det som er fint med julepresangene som vi får, er at de er nye og rene og forhåpentligvis feilfrie. Men dessverre varer det ikke så lenge før de blir gamle, skitne og utslitt.

Vi mennesker har et tilsvarende problem. Da menneskeheten var flunkende ny – etter at Gud hadde skapt de første menneskene på den sjette skapelsedagen – var de rene og feilfrie. Men denne tilstanden varte ikke lenge. Adam og Eva var ulydige mot Guds vilje og dermed var de ikke lenger rene og hellige. Denne urene og syndige tilstanden har gått i arv fra generasjon til generasjon inntil i dag. Åndelig talt ble vi alle født inn i denne verden som skitne, urene og under Guds forbannelse.

Men Gud være takk, fordi vi ikke klarte å komme oss ut av denne tilstanden, har han grepet inn og sendt sin Sønn til verden for å frelse oss fra våre synder. Ved troen på ham blir vi rene og feilfrie. Hele sitt liv levde Jesus et rent og feilfritt liv. Ved sin død på korset gjorde han opp for alle feil og synder i våre liv. Den som tror på ham, har tilgivelse for alle sine synder. Ved troen på Jesus står vi som rene og uten feil i Guds øyne.

Advent er en tid for bot. Det er en tid for omvendelse. Det er en tid for å be til Gud og bekjenne våre synder og be ham om tilgivelse. La oss ikke glemme det når vi nå gjør oss klar til å feire jul nok en gang. Det viktigste er ikke at det er rent og feilfritt omkring oss når vi skal feire jul, men at vi står som rene og feilfrie for Gud.

Må han som er årsaken til at vi feirer denne høytiden, Jesus Kristus, vår Frelser, gi alle våre trofaste andaktslesere en velsignet jul! For hans skyld skal vi stå som rene og feilfrie når han kommer for andre gang på den ytterste dagen!

Hellige og barmhjertige Gud, vi bekjenner at vi er syndige og urene. Tilgi oss våre synder, for Jesu skyld. Gjør oss rene og feilfrie for deg, nå og for evig. Amen.