Guds nåde er vår redning

"Dem som han har kalt, har han også erklært rettferdige"
(Rom 8,30).

En forskremt mann kommer inn i rettssalen og ser nervøst mot dommeren og juryen. Han er tiltalt for overlagt drap. Han kan vente seg livsvarig fengsel om han blir kjent skyldig. Bevisene er ugjendrivelige. Likevel erklærer han seg ikke skyldig.

Den anklagede mannen håper at forsvareren hans kan klare å motbevise de sterke bevisene mot ham. Kanskje etterforskerne begikk en teknisk feil under etterforskningen slik at bevisene må underkjennes. Kanskje de som arresterte ham glemte å lese opp for ham alle rettighetene. Kanskje er det mulig å påvirke noen av jurymedlemmene ved hjelp av følelsesmessige appeller slik at han i stedet straffes for uaktsomt drap eller en enda mindre forbrytelse. Eller kanskje det skjer et under som gjør at han slipper fri helt og holdent. Men det kan komme til å ta lang tid, for saken blir nok anket til den ene høyere domstolen etter den andre. Så det kommer til å bli en kraftig påkjenning for den tiltalte, ikke minst fordi han vet i sin samvittighet at han er skyldig.

Hvordan blir det å stå framfor Guds domstol? Bevisene er fullstendig ugjendrivelige. Vi har ingenting å skjule oss bak. Det fins ingen menneskelige vitner som kan stå fram for å forsvare oss og gjøre vår skyld mindre. Rettferdighet krever at vi dømmes til en evig dødsstraff. Dette betyr en evig pine i helvetet. Så situasjonen er håpløs for oss alle.

For Herrens evige domstol er det dette som er vår stilling. Men det fins en redning for oss. Guds nåde er vår redning. Med den absolutte juridiske makten som Gud har, erklærer han oss ganske enkelt for ikke skyldig. Han forkynner at alle ugjendrivelige bevis er fjernet, og at alle anklager er frafalt. Han erklærer oss rettferdige, det betyr rettferdige for hans åsyn.

Hvordan kan Gud gjøre dette og fortsatt være en hellig og rettferdig Gud? Det fins bare én årsak til dette, nemlig Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn. I kjærlighet til oss syndere sendte Gud sin Sønn til verden for at han skulle være vår redningsmann. Jesu blod stryker ut alle de ugjendrivelige bevisene som gikk imot oss. Ikke bare har Jesus ofret seg selv for oss, men han er også vår forsvarer overfor Faderen. For hans skyld er våre synder tilgitt. "Alle har syndet og har ingen del i Guds herlighet. Men ufortjent og av hans nåde blir de erklært rettferdige på grunn av gjenløsningen i Kristus Jesus" (Rom 3,23-24). Og vi trenger ikke vente med spenning på dommen. Vi er rettferdiggjort her og nå. Vår Herre Jesus har gjort alt som skulle til.

Ren og rettferdig, himmelen verdig
er jeg i verdens Frelser alt nu.
Ordet forkynner at mine synder
kommer han aldri mere ihu.
Å, jeg er frelst og salig fordi
Sønnen har gjort meg virkelig fri –
fri ifra nøden, dommen og døden,
amen, halleluja!