Gud har en plan med våre liv

"Vi vet at alle ting tjener til det gode for dem som elsker Gud, dem han har kalt etter sin frie vilje" (Rom 8,28)

Ved begynnelsen av samlebåndet som produserer nye biler, blir en liten bit metall festet til en annen bit metall. En prosess begynner. En person som aldri har sett det ferdige produktet ved enden av samlebåndet, kan få ganske feilaktige oppfatninger om hva det er som i ferd med å bli produsert om han trekker konklusjoner bare på grunnlag av de to første bitene med metall. For en som ikke ser det endelige resultatet, kan hele prosessen virke unyttig og uforståelig. Men den som har sett den fine bilen som kommer ut på andre enden av samlebåndet, forstår hvor viktig hver eneste lille del i samlebåndet er.

Mer enn 13.000 deler fins det i en bil. Hver del har sin spesielle plass. Dersom de som jobber ved samlebåndet, setter en del på feil sted eller glemmer å feste delen skikkelig, blir hele bilen dårligere. Ja, i verste fall blir den umulig å kjøre med. Derfor må hver arbeider følge arbeidsinstruksen til punkt og prikke.

I sitt evige råd har Gud lagt en plan for hver av oss. At "han har kalt oss etter sin frie vilje", betyr at hver del i våre liv passer nøyaktig inn i hans plan. Akkurat nå befinner vi oss midt i "samlebåndet" for våre liv. Han som har planlagt alt, passer nøye på at alle deler i livet faller på plass der de var tenkt.

Vårt livs samlebånd slutter ikke før vi går over terskelen til himmelen. Det ferdige produktet er et fullkomment liv i den evige salighet. Gjennom troen vet vi hva det ferdige produktet vil bli, selv om vi aldri har sett det med våre øyne. Som Paulus sier: "Vi lever i tro, uten å se."

Hvilken trøst det er å vite at Gud har en plan for våre liv, og at vi er kalt etter hans gode råd. Når vi forstår dette, er det mye enklere å akseptere de motganger som møter oss i livet, og tåle de smertene som rammer oss. De er deler i Guds vidunderlige plan med oss. Vi kan ikke se det ferdige produktet ennå, men vi vet at det skal bli fullkomment vakkert.

Det som er så bemerkelsesverdig, er at Gud utfører sin plan med oss på tross av våre synder. Vi går ofte på tvers av hans plan med vår trassige vilje og selvvalgte synder. At Gud fortsetter å utføre sin plan med oss, skyldes bare nåde. For Jesu Kristi skyld lar han alle ting tjene til det gode for oss og fullfører sin plan med våre liv.

Herre, hjelp meg å akseptere i tro den plan du har for mitt liv og ikke stå imot den med mine synder. Jeg ber om det i Frelserens, Jesu Kristi navn, amen.