Troens utallige velsignelser

"Vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss" (1 Kor 2,12).

Vi mennesker kan ikke lede oss selv fram til en kristen tro ved hjelp av fornuften. Vi kan heller ikke føre andre mennesker til tro ved hjelp av verdens visdom. Martin Luther forsto dette meget godt da han skrev sin lille katekisme: "Jeg kan ikke av egen fornuft eller kraft tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komme til ham."

Av naturen har vi verken visdommen eller evnen til å tro. For vi er åndelig døde. Og et åndelig dødt menneske kan like lite gjøre seg selv i stand til å tro på Jesus, som et fysisk dødt menneske kan gjøre seg selv levende igjen. Vi trenger noen utenfor oss selv som kan gjøre det for oss. Gud har gjort dette for oss.

Derfor sier Paulus at han ikke taler ved hjelp av verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud. Gjennom den Hellige Ånd forsto Paulus Guds store visdom. Og dette gjelder alle mennesker, oss selv inkludert. Bare den som har Guds Ånd, kan forstå "hva Gud i sin nåde har gitt oss". Bare den som har Guds Ånd, kan se Guds utallige velsignelser. Den som ikke har Guds Ånd, ser ingenting av dette.

Den Hellige Ånd får vi gjennom Guds ord og dåpen, som er "det bad som gjenføder og fornyer ved den Hellige Ånd" (Tit 3,5). Når vi hører Guds ord, skaper den Hellige Ånd tro på Kristus i våre hjerter. Paulus sier at "ingen kan si: Jesus er Herren, uten i den Hellige Ånd" (1 Kor 12,3). Han sier også at tro på Kristus er en Guds gave: "For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg" (Ef 2,8-9).

Da den Hellige Ånd førte oss til tro på Jesus Kristus, åpenbarte han mange velsignelser for oss. Nå stoler vi på Jesus som vår Frelser. Nå vet vi at våre synder er fullt og helt tilgitt for Jesu skyld. Nå vet vi at vi har fred med Gud. Vi kan be til vår himmelske Far som et barn ber til sin kjære far. Vi vet at når vi dør, skal våre sjeler være med Herren i himmelen. Vi vet at våre legemer skal stå opp i herlighet og forenes med våre sjeler på den siste dagen. Vi vet at vi skal være for all evighet sammen med vår Far. Dette er Guds herlige løfter til oss gjennom Jesus Kristus, vår Herre.

Dette er noen av troens utallige velsignelser. Disse velsignelsene tilhører alle dem som har Guds Ånd.

O Hellig Ånd, styrk du oss i troen på den nåde vi eier, for Jesu Kristi skyld. Amen.



Vil du lese flere andakter? Da kan du gå til vårt andaktarkiv.

DEN LUTHERSKE BEKJENNELSESKIRKE
Hvem er vi?
  Hva skjer?  Hvor finner du oss? Våre søsterkirker  Lesestoff  
Til oppbyggelse
  Ukens andakt  Prekener  Foredrag  Til hovedsiden