Om jeg bare hadde hatt sterkere tro

"I ham er også dere kommet til tro da dere hørte sannhetens ord, evangeliet om deres frelse" (Ef 1,13).

"Å, om jeg bare hadde hatt en slik tro!" Et slikt hjertesukk kan vi komme med iblant. Men når vi beundrer troen til en annen kristen bror eller søster, må vi ikke glemme at vi også har fått store velsignelser av Gud. Vi er også medlem av de troendes familie. Som Luther påminner oss om: "Jesus døde ikke bare for Peter og Paulus, men også for deg." Og i de guddommelig inspirerte ordene til Paulus leser vi: "I ham er også dere kommet til tro."

Hvilken ære er det ikke å bli regnet sammen med store troens menn og kvinner som Abraham, Paulus, Peter, Jakob, Johannes og Maria! Ja, for hver den som tror, tilhører den samme troende menighet som dem. Vi er hver for oss inkludert i de troendes familie.

Tenk på hvordan vår Herre Jesus gikk fram da han levde på jorden. Hvor ofte forlot han vel ikke de store massene for å helbrede eller trøste den enkelte. På Golgata ba han ikke bare for den store mengden, men han forsikret også en enkelt synder: "I dag skal du få være med meg i Paradis." Etter sin oppstandelse viste han seg for de elleve disiplene på én gang og for over 500 troende samtidig. Men han møtte også Maria Magdalena personlig.

Da du ble døpt, opprettet den treenige Gud en pakt med deg personlig. Jesus ble født, led, døde og sto opp igjen ikke bare for hele menneskeheten, men for deg personlig. Guds store frelsesplan ble satt i verk ikke bare for alle andre syndere, men for deg som kanskje kjenner deg som den største blant syndere. Hans nåde og fred vil gi deg styrke i din kamp mot synden. Guds nåde blir lovet deg i "sannhetens ord, evangeliet om din frelse". Hans fred vil gi deg styrke i livets mange sorger og plager.

Ja, vi kan gjerne beundre andre kristnes tro og se opp til Bibelens troshelter. Men la oss ikke glemme at vi har den samme Frelser som dem, og vi har hørt det samme ordet som dem. Likesom dem vil også vi vokse i troen ved dette ordet, "sannhetens ord", som er evangeliet om vår frelse.

Synden skal meg ikke skremme:
Jeg er døpt i Jesu navn.
Faderen min skyld vil glemme,
føre meg til himlens havn.
Der mitt hjerte trøsten finner,
der min sjel sin renhet vinner.
Jesus, i ditt dyre blod
har jeg frihet, kraft og mot.