Et hjem i strid med seg selv

"Kommer et hjem i strid med seg selv, kan det ikke bli stående" (Mark 3,25).

Det er ingenting som er mer ødeleggende i en familie eller i samfunnet enn indre strid. Det som ytre krefter ikke klarer å ødelegge, kan lett bli ødelagt av indre strid.

Jesus forsto dette prinsippet meget godt. Han brukte det for å vise sine motstandere hvor dåraktig det var når de hevdet at det var med hjelp av Satan han drev de onde ånder ut av mennesker. Dersom Satan brukte sin makt til å drive ut sine egne demoner, ville hans hus være i strid med seg selv. Og det ville snart falle sammen.

Det prinsippet at et hus som er i strid med seg selv, ikke kan bli stående, gjelder også Guds hus og Guds familie. Hva sataniske krefter ikke klarer å ødelegge i Guds rike om de så bruker alle sine demoniske krefter, kan de kristne selv enkelt ødelegge ved å stride, krangle og trykke hverandre ned. Dersom Guds hus kommer i strid med seg selv, vil det også falle.

I det avsnittet som ukens andaktsord er hentet fra, ser vi at Guds familie er truet både innenfra og utenfra. Enten de kreftene som angriper Guds rike består av familiekrangel eller fiendtlige angrep, har de likevel én ting felles: De er et angrep på det som holder Guds familie sammen, evangeliet. Når evangeliet blir angrepet, er Guds folks enhet i fare.

Det kan være vanskelig å forstå at noen ønsker å ødelegge et så uskyldig og enkelt budskap som evangeliet om Guds kjærlighet til syndere. Hvem kan være imot noe som består i at vi får tilgivelse for syndene helt gratis? Hvem kan ha lyst til å ødelegge et budskap om en gave som vi får uten at vi har fortjent den? Særskilt vanskelig er det å forstå dette når vi tenker på at denne gaven gjelder noe som vi ikke hadde kunnet skaffe oss på noen annen måte enn ved at den gis oss gratis. Men evangeliet er en dårskap for den menneskelige fornuften, og evangeliet er det farligste budskapet kirkens fiende vet om. For så lenge Guds familie holder fast ved evangeliet om Guds nåde i Kristus, kan ikke den onde fienden få noen makt over den. Vår menneskelige natur vil ikke akseptere at den ikke har fortjent å få Guds nåde, og Satan vil for alt i verden ikke at vi skal innse dette. Derfor blir det enkle budskapet om Guds kjærlighet i Kristus angrepet, spottet og latterliggjort. Og når evangeliet blir angrepet, er også enheten i Guds familie truet.

Det er bare ved et Jesu under at hans familie holder sammen. Selv om evangeliet blir angrepet, vil ikke Guds troende familie bli et hjem som er kommet i strid med seg selv. Den vil frimodig og kraftig stå imot alle dem som ønsker å så splid, ved å holde seg trofast til evangeliet som er en Guds kraft til frelse.

Herre Jesus, vend bort fra oss alle angrep på evangeliet slik at din familie ikke blir et hjem som er i strid med seg selv. Amen.