Hvem er hvem – for Gud?

"Brødre, tenk på hvem dere selv er, dere som ble kalt: ikke mange vise, menneskelig talt, og ikke mange med makt eller av fornem ætt" (1 Kor 1,27).

"Hvorfor, Gud, hvorfor?" Det stadig tilbakevendende spørsmålet er: "Hvorfor?" Alle mennesker opplever ting i livet de ikke forstår meningen med. De kristne spør også ofte: "Hvorfor akkurat meg, Herre?" når de får Herrens kall om å være en tjener for ham i hans rike.

Vanligvis blir mennesker kalt til spesielle oppgaver fordi de har utmerket seg på en eller annen måte eller har vist seg å være kompetente til oppgaven. For å si det sånn: Vi ber ikke en sju år gammel skolegutt om å kjøre skolebussen eller mannen i gata om å foreta hjerteoperasjonen. Vi forventer heller ikke å se kongen stå i kassakø i supermarkedet. På det menneskelige plan og i menneskers øyne betyr både intelligens, makt og fødsel mye.

Den menneskelige fornuft kan ofte tro at det er slik Gud også går fram når han kaller mennesker inn i sin troende familie. Vi tror kanskje at Gud tenker som oss og går etter intelligens, makt og fødsel. Men Paulus påminner de kristne i Korint om at Guds måter å gjøre tingene på ofte er helt annerledes enn våre måter. Det var ikke mange blant dem som kunne anse seg selv å være blant de vise, mektige og fornemme i samfunnet. Likevel var de kalt av ham som er kongenes Konge og herrenes Herre til å være medlemmer av hans familie.

Alt avhenger av Guds nåde: "For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg" (Ef 2,8-9).

Av bare nåde sendte Gud sin Sønn til en verden som var fortapt i synd. Av bare nåde led og døde Frelseren på korset for verdens synder og sto opp igjen den tredje dagen. Av bare nåde har han kalt oss til å være medlemmer i Jesu Kristi familie. Av bare nåde er Gud vår Far, og vi er hans kjære barn.

Av bare nåde bevarer Gud oss hver dag, og til slutt skal han av bare nåde ønske oss velkommen i vårt evige hjem i himmelen. Ja, sannelig, av nåde alene er jeg det jeg er – hans barn og arving til det himmelske riket.

Av nåde ble mitt navn
ført inn i livets bok,
av nåde fikk jeg seg Guds Lam
som syndebyrden tok.