Jesu testamente

Jesus tok et brød, takket, brøt det, gav disiplene og sa: «Ta dette og ét det! Dette er mitt legeme.» Og han tok en kalk, takket, gav dem og sa: «Drikk alle av den! For dette er mitt blod, paktens blod, som utøses for mange til syndenes forlatelse. (Matt 26,26-28)

Våre foreldres testamente er noe vi behandler med stor respekt og omsorg. Avskjedsstunden med dem blir noe som fortsetter å leve i minnet, og deres siste vilje vil vi holde i ære. Vi leste nettopp hva Jesus sa like før han gikk hen i døden. Han visste hva som ventet ham, og han som er den sannferdige og allmektige valgte disse ordene med stor omhu.

I alterets sakrament deler Jesus ut sitt testamentsblod, "paktens blod", for pakten han grunnla på korset. På underfullt vis forener han sitt blod med vinen og sitt legeme med brødet. Når disse ytre elementene deles ut, mottar hans gjester ved disse gavene også hans legeme og blod med munnen. Frelseren sier med dette til oss: "Også dine synder har jeg gjort opp for på korset og sonet straffen for. Du har tilgivelse. Frelsesverket som jeg har utført gjelder ikke bare de "mange", hele verdens syndere i alminnelighet. Det gjelder nettopp deg." Samtidig lover han oss en plass i sin Fars rike, et evig salig liv hos Gud.

Dette testamentet og denne testamentariske gaven fra vår Frelser vil vi holde i ære, på en slik måte at vi stadig og på ny ønsker å få delta i den hellige nattverden i oppriktig anger og sorg over våre synder. Dette måltidet er et segl på vår frelse som vi griper om i troen.

Vår Gud, ver evig lova
for denne nattverdsgåva
som du har gjeve oss!
Me fekk din kjærleik smaka
og evig liv mottaka
og lækjedom frå Kristi kross. Amen.
(NoS 648,1)