Å mestre livet

"Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk" (Fil 4,13).

Jesus sa en gang: "Om dere har tro som et sennepsfrø, kan dere si til dette fjellet: Flytt deg herfra og dit! Og det skal flytte seg, og ingenting skal være umulig for dere." Enkelte har mistolket disse ordene av Jesus og Paulus’ ord i Fil 4,13 til å bety at dersom vi bare tror sterkt nok, vil vi bokstavelig talt være i stand til å gjøre alle ting. Men Gud lover ikke at vi skal få en magisk kraft til å kunne gjøre hva vi vil. Han taler billedlig om troens makt. Paulus prøvde ikke å innbille seg selv at han var allmektig. Han visste at det er det bare én som er. Men han visste at ved troen på Kristus ville han få kraft til å møte hva som helst i livet.

Noen forsøker å mestre livet på egen hånd. De tror at de kan makte hva som helst i egen kraft. Paulus’ måte å mestre livet på – som også er en kristens måte – er å legge livet i den allmektige Guds hender og stole på hans kraft. I tro på Guds kraft i stedet for på egen kraft kunne Paulus møte alt det som ble kastet mot ham i dette livet enten det var hardt arbeid, fangenskap, pisking eller slag, trusler om død og steining, skipbrudd, fare på alle kanter, mangel på søvn, sult, tørst, kulde, mangel på klær og det daglige presset som omsorgen for alle menighetene medførte.

Uten denne faste tro på Guds løfter ville ikke Paulus ha vært i stand til å mestre livet. Vi kan heller ikke møte livets mange problemer og motganger uten å stole på at kraften skal vi få av vår Gud. Det er ikke sikkert vi har like sterk tro som Paulus hadde, men en svak tro er også en sann tro og en frelsende tro. Og den blir sterkere under øvelse og prøvelse.

I troen på ham som gjør oss sterke, kan vi gjøre ting som vi ellers aldri ville ha vært i stand til. Gud har lovet å høre våre bønner om hjelp om de er etter hans vilje, og han har lovet å gi oss den kraften vi behøver for å mestre livet. Mange ting i livet vårt virker umulige, og vi kan få problemer som virker uløselige. Men i troen på ham som gjør oss sterk, kan vi makte også de tilsynelatende uløselige vanskelighetene i livet. For enten vi har liten eller stor tro, har vi uansett alltid Jesus Kristus, vår allmektige Frelser. Det er ikke troen – stor eller liten – som gjør at vi mestrer livet. Vi mestrer livet "i ham som gjør meg sterk".

Herre, når mitt svake og dåraktige hjerte ikke finner noen utvei, hjelp meg da å hvile i dine ord: "Vær stille, og kjenn at jeg er Gud." Amen.