Et levende håp

"Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i sin rike miskunn har født oss på ny og gitt oss et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde!" (1 Pet 1,3).

En viktig side ved det å leve som mennesket, er å ha håp. Vi lever med forskjellig slags håp. Våre håp er ofte meget jordnære. Vi sier når vi står opp om morgenen: "Jeg håper at det ikke blir regn i dag." Eller: "Jeg håper at tannlegen ikke finner hull i tennene mine." Eller: "Jeg håper vi skal ha kjøttkaker til middag i dag."

Svært ofte uttrykker ordet "håp" ikke noe annet enn et fromt ønske. Selv om det er overskyet med mørke regnskyer, kan vi likevel si: "Jeg håper at det ikke blir regn i dag." Selv om vi er bortimot sikre på det motsatte, uttrykker vi likevel et fromt ønske om at det ikke vil regne.

Bibelen bruker ordet "håp" på en helt annen måte. Den bruker det om noe som er sikkert og visst. Når vi taler om vårt håp om evig liv hos Gud, er dette noe mer enn et fromt ønske eller et svakt håp som at vi en dag skal få bo i de himmelske boliger. Det bibelske håp er et trygt håp. Vi lever i vissheten om at vi etter dette livet skal få leve sammen med alle våre medtroende i Guds herlighet.

Peter taler derfor om et levende håp. Han skriver at Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, "har gitt oss et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde". Vårt levende håp er nært knyttet til Jesu oppstandelse. Jesus døde på korset og ble lagt i graven. Men på den herlige første påskedags morgen stod han opp fra de døde. Han lever. Han er vår levende Frelser som lover oss: "Fordi jeg lever, skal også dere leve."

På samme måten var vi en gang døde, åndelig talt. Da vi kom inn i denne verden, var vi døde i overtredelser og synder (Ef 2,1). Men fordi vi er født på ny, er vi nå åndelig levende. Vi har et levende håp, et håp som lever. Vi har et håp som aldri vil svikte. Dette gir oss en fullkommen tillit til at vi en dag skal følge vår Frelser og stå opp av våre graver. Vårt håp er ikke døden, men livet.

Vår tro er visshet om å ha
Guds nåde i det lave,
en ingen av seg selv kan ta,
den er en Åndens gave,
den faste grunn i hjertet lagt,
ved ordet om den nådepakt
som er i Kristus stiftet.