Stol på Guds visdom

"Hvem kjente Herrens tanke, eller hvem var hans rådgiver?" (Rom 11,34).

"Gud vet ikke hva han gjør." Når det hender ting som vi ikke forstår og Gud gjør tingene på en måte som vi ikke er enig i, hender det vi blir fristet til å stille spørsmålstegn ved hans måte. "Hvorfor, Gud?" Vi krever at han skal forklare oss hvorfor han gjør tingene som han gjør, og vise oss rettvisheten i hans handlinger. "Hvorfor tillater du så mye ondskap og vold? Hvorfor lar du så mange ufødte barn bli drept før de blir født? Hvorfor gav du meg en slik alkoholavhengig far? Hvorfor lot du søsteren min bli en narkoman? Hvorfor gav du meg en utro ektefelle? Hvorfor er jeg syk? Gud, du har rotet alt til for meg!"

Skal vi skylde på Gud? Og hva skal vi anklage ham for? Udugelighet, svakhet, eller mangel på kjærlighet og medlidenhet? Kanskje Gud trenger oss så vi kan fortelle ham hvordan han skal styre dette universet. Våre råd ville snart få ham til å ordne opp i alt! Om det bare var vi som hadde ansvaret.

Eller kanskje ikke…? For hva slags rådgivere ville vi ha vært? Vi som er så selvopptatte, så hevngjerrige, så ubarmhjertige, så uforsonlige.

For eksempel, vår Herre "vil ikke at den ugudelige skal dø, men at han skal vende om fra sin onde ferd og leve". Hvor ofte er det ikke det motsatte med oss, nemlig at vi heller ønsket våre uvenner noe vondt? Tenk om Gud skulle følge våre råd når vi har bitre og hatefulle tanker mot vår neste.

Gud skje lov for at han ikke stoler på våre forvirrede og selvsentrerte råd! Hvordan kan vi i det hele tatt våge å utfordre den allvitende, allvise og allmektige Gud? Hvordan våger vi å stille ham til ansvar overfor oss?

Han som planla og utførte vår frelse, kan vi stole på. I lys av evangeliet ser vi at hans visdom står himmelhøyt over vår. Han er vår trofaste Frelser som forsikrer oss at ingenting skjer tilfeldig med oss. Vår Herre lover oss at han har alle ting i sin kontroll for å velsigne oss. Hans fullkomne visdom kan til og med underkjenne synden og Satan slik at de må tjene Guds hensikter. Endog vårt rop: "Hvorfor, Gud?" blir til en velsignelse for oss når det får drive oss til hans Ord.

Og om Gud velger å skjule hvorfor han handler som han gjør, la oss likevel bøye oss ydmykt for hans fullkomne visdom og stole på hans evige kjærlighet. For hvordan kan vi tvile på en Gud som gav sitt liv for å frelse oss?

Kjære Herre, hvem kan forstå hvorfor du ville dø for å frelse oss elendige syndere? Styrk oss i troen, slik at vi kan stole på din visdom i alle ting. Amen.