Han våker over oss

"For Herrens øyne følger de rettferdige, og han vender øret til deres bønn. Men Herren vender seg mot dem som gjør det onde" (1 Pet 3,12).

Ikke-kristne bryr seg selvfølgelig ikke noe særlig om å gå på Guds veier. Det koster dem ikke så mye å bryte Guds bud. Og ofte ser det ut til at det lykkes bedre for dem i livet enn de troende som ønsker å følge Guds vilje i sine liv. Ofte er det "dem som gjør det onde", som har framgang, mens "de rettferdige" må lide.

Det var det samme Job fikk oppleve. I løpet av kort tid gikk alt galt for ham. Han mistet alt han eide til noen røverbander. Barna hans ble drept i en sterk storm. Han ble foraktet og forkastet av sin hustru. Og dårlige venner gjorde bare vondt verre da de hevdet at det var Gud som straffet ham fordi han hadde syndet.

Hvorfor må de rettferdige lide? Gud forteller oss at det er fordi han vil det, men han forteller oss også at han ikke vil forlate oss i våre lidelser. Han har lovet å beskytte oss og ha omsorg for oss midt i lidelsene. Og det er godt nok for oss!

Vi kan ikke se Gud. Gud er ånd. Hans vesen og hans veier er utenfor vår fatteevne. Da Job begynte å spørre Gud hvorfor han lar de rettferdige lide, ga Gud ham en meget verdifull lærdom. Han sa: "Kan du virkelig forstå mine veier, Job? Hvor var du da jeg la jordens grunnvoll? Hvor var du da jeg skapte oksen og målte opp den første krokodillen?" Og Job svarte: "Jeg vet at du makter alt" (Job 42,2). Han underkastet seg Guds vilje og visdom.

Herren vår Gud kan gjøre alle ting. I sin kjærlighet og vennlighet fortsetter han å våke over oss dag og natt. Han hører og ser alt det som truer oss. Dersom noen vil skade oss, hører han selv de svakeste bønner om hjelp. "For Herrens øyne følger de rettferdige, og han vender øret til deres bønn."

Er det da så mye å bry seg om når vi ser at de vantro har framgang her på jorden? La Gud selv gi svaret på den ytterste dagen. Om vi heller forsøker å se tingene i et lengre perspektiv, ser vi at de onde kommer til å få sin straff. Vår Gud er fortsatt i himmelen, og han "vender seg mot dem som gjør det onde". Midt i lidelsene kan vi leve i visshet om at hans øyne følger oss, og at han vender øret til våre bønner. For vi har sett at han er vår nådige Gud og kjærlige Far som har gjort oss til sine barn for Kristi skyld.

Herre Gud, hjelp oss å tenke på at du våker over oss og styrker oss på vår vei gjennom dette livet som er så fullt av lidelser og nød. Du vil lede oss trygt fram til himmelen hos deg. Amen.