Kjenne Herrens tanke

"Hvem kjente Herrens tanke?" (Rom 11,34).

Menneskehjernen er et fantastisk Guds skaperverk. Men i vår tid er folk mest opptatt av datamaskiner. Hvor mye informasjon kan vi lagre i den? Hvor stor harddisk har den? Hvor rask er den? Hvor mye hukommelse har den? osv. Vi glemmer lett at enhver av oss har en hjerne som er så kraftig at den gjør til og med den kraftigste datamaskin til skamme.

Det sies at vi bruker bare en liten del av hjernen vår. Men likevel er den i stand til de å gjøre de mest forbløffende ting. Tenk for eksempel på med hvilken hastighet hjernen kan sende informasjon til de forskjellige kroppsdelene. Med øynene våre ser vi en ball som blir kastet mot oss i full fart, og straks sender øynene beskjed til hjernen som i sin tur sender beskjed til hånden vår som vi strekker ut og fanger ballen. Vi tror at en datamaskin har god nok hukommelse om den for eksempel har 256MB minne. Men tenk på det minnet som vår menneskelige hjerne har. Det sies at alt det vi noen gang har lært oss eller erfart i livet, ligger lagret ett eller annet sted i hjernen. Og om vi synes at vår tids datamaskiner er blitt så avanserte og kraftige at vi tviler på om den menneskelige hjernen er så avansert, tenk på menneskesinnets evne til å resonnere, reflektere, planlegge og ta avgjørelser. Vis meg en datamaskin som kan gjøre dette uten at den på forhånd er programmert til å ta avgjørelser ut fra på forhånd gitte forutsetninger. Selv om vitenskapen hele tiden finner ut mer og mer om hjernen, kan den fortsatt ikke forklare menneskesinnets kompliserte og innviklede sammensetning.

Hvordan skulle vi da kunne forstå Herrens tanke? Hvordan kan vi i det hele tatt tro at vi skal kunne utforske sinnet til ham som vet absolutt alt? Hvordan kan vi som har et sinn som er fordervet av synd, tro at vi skal kunne forstå den hellige og rettferdige Guds tanker? Er ikke det vel innbilsk av oss? For det naturlige mennesket er det det.

"Men vi har Kristi forstand," sier Paulus i 1 Kor 2,16. Det betyr at gjennom Guds ord åpenbarer den Hellige Ånd Herrens sinn for oss. Den Hellige Ånd har åpnet våre øyne så vi ser at Gud tenker kjærlighets- og godhetstanker om oss for Kristi skyld. På grunn av Kristi død på korset har ikke Gud lenger hatstanker mot oss. Vi forstår at Gud bare har gode og vennlig tanker om oss og vil oss bare vel. Han har de beste tanker for oss både for dette livet og for det evige livet. I Guds ord lærer vi å kjenne Herrens tanke på en annen måte. Vi forstår hvordan Gud tenker om oss.

"Hvem kjente Herrens tanke?" Ingen datamaskin vil noensinne bli i stand til å kjenne Herrens tanke. Ikke de klokeste og mest intelligente mennesker vil heller noen gang bli i stand til dette av seg selv. Bare den som enkelt tror evangeliet om Frelseren som døde på korset for deres synder, har i Guds ord fått åpenbart Guds tanker mot dem. Og det er fredstanker og kjærlighetstanker.

Herre, hjelp meg å kjenne de kjærlighetstanker du har om meg stadig bedre når jeg grunner på ditt Ord. Amen.