Jeg er sikker!

"Vi vet at alle ting tjener til det gode for dem som elsker Gud, dem han har kalt etter sin frie vilje. Dem han på forhånd har vedkjent seg, har han også bestemt til å bli formet etter hans Sønns bilde, så han skulle være den førstefødte blant mange søsken. Og dem som han på forhånd har bestemt til dette, har han også kalt. Dem som han har kalt, har han også erklært rettferdige, og dem som han har erklært rettferdige, har han også gitt herlighet" (Rom 8,28-30).

"Martin, om du skulle dø i dag, ville du da komme til himmelen?" "Ja," svarte Martin. "Men det kan du vel ikke være så sikker på?" spurte vennen hans. "Jeg er sikker!" sa Martin, "og jeg skal fortelle deg hvorfor jeg er sikker."

"Gud gjorde meg til sitt barn. Dette gjorde han gjennom evangeliet som forteller meg om min frelse i Jesus. Han har sørget for at jeg ikke bare har hørt evangeliet, men også at jeg har tatt imot det og akseptert det. Han har omskapt mitt hjerte og sinn slik at jeg har tatt imot Guds kall i evangeliet. Slik har han skapt i meg troen på Jesus og hans frelse. Fordi jeg er hans barn, er ikke Gud lenger sint på meg på grunn av mine synder. Ved troen på Jesus er jeg ikledd hans rettferdighet. I Guds øyne er jeg derfor hellig og rettferdig.

I tillegg vet jeg at fordi jeg er Guds barn, vil alt det som hender med meg, tjene til det beste for meg og føre meg nærmere ham. Jeg vet at Gud ikke vil la noe vondt hende noen av dem som er hans barn.

At jeg er Guds barn, er faktisk noe som ligger veldig langt tilbake i tiden, ja, helt tilbake til før Gud skapte verden. Gud har like siden tidenes morgen vedkjent seg meg og bestemt meg til å bli hans barn. Derfor planla han helt fra begynnelsen av hvordan han skulle frelse meg i Jesus. Han sørget for at jeg fikk høre evangeliet og ble kalt til å være hans barn. Han beveget hjertet mitt til å ta imot og tro evangeliet. Og han bevarer meg i troen ved det samme evangeliet. Derfor tror jeg på Jesu blod og hans rettferdighet. Derfor tror jeg at jeg er hans barn.

Vår nådige Herre, som har gjort meg til sitt barn ved troen på Jesus, har gitt meg et hellig løfte. Han har lovet at han skal bevare meg inntil den dagen jeg dør og skal få komme til ham i himmelen. Jeg vet at Gud ikke kan lyve. For om han kunne lyve, ville han ikke være noe særlig til Gud, ville han vel? Derfor tror jeg at han skal holde alle sine løfter til meg. Ikke minst vet jeg at han vil holde det sterke løftet han gir i disse versene i Romerbrevet.

Ja, kjære venn, jeg er sikker på at jeg vil komme til himmelen når jeg dør. Gud har tatt den saken i sine hender, og han vil selvfølgelig ikke at noen skal forkludre sine planer med meg.

Men én sak vil jeg si deg til slutt, for det er noe annet også som jeg er sikker på. Jeg er sikker på at Gud også vil ha deg til sitt barn. Jesus døde også for dine synder. Og ved troen på Jesus er også du Guds barn, og har den samme himmelen i vente som jeg har. Du kan også være sikker, for løftet gjelder deg også."

Etter at han hadde sagt dette, ble Martin ført inn i operasjonssalen hvor han kunne legge hele sitt liv og sin framtid trygt i Guds hender. Uansett hva som hendte, visste han at han var et Guds barn og hadde himmelen i vente.

Herre, takk for dine rike løfter til meg. Jeg er sikker på at du vil holde dem. Amen.