Guds nei

"Den Hellige Ånd hindret dem i å forkynne Ordet i Asia; derfor fortsatte de gjennom Frygia og Galatia-landet. Da de var i nærheten av Mysia, prøvde de å dra videre til Bitynia, men Jesu Ånd gav dem ikke lov" (Apg 16,6-7).

Mark Twain sa en gang: "De fleste mennesker har problemer med de steder i Skriften som de ikke kan forstå; men jeg har funnet ut at jeg har størst problemer med de stedene jeg kan forstå." Vi forstår poenget hans. Likevel er det faktum at Guds veier noen ganger kan være vanskelige å forstå. Dette stedet i Apostlenes Gjerninger er et godt eksempel på dette.

Paulus var kalt av Gud til å forkynne evangeliet for hedningene. Men da han ønsket å gå til mennesker i Asia, sa Gud nei. Da han ville dra til Bitynia, sa Gud også nei. For Paulus må dette ha vært vanskelig å forstå. Det må ha vært ganske frustrerende.

Men sånn er det ofte i livet. Gud har sagt gjennom sin profet Jesaja: "Mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, lyder ordet fra Herren" (Jes 55,8).

Det fins bare én som er allvitende, og det er Gud. Han handler ut fra en visdom som er mye større enn vår. Han gjør aldri feil når han tar seg av sine barn. Det er teksten vår et godt eksempel på.

Gud hadde en god grunn til å si nei til Paulus og ikke la ham dra til Asia eller Bitynia på den tiden. Det var nemlig et mye større behov for Guds ord i Makedonia. Der fantes det marker som var fullmodne til å høstes. Straks Paulus begynte å arbeide i Makedonia, forsto han hvorfor Gud hadde sagt nei til ham tidligere.

Likevel er det ikke alltid vi forstår hvorfor Gud sier nei til oss. Kanskje har vi en kjær og god venn som har fått en sykdom som ikke kan helbredes. Vi ber til Gud. Vi forsøker å tro at han både kan og vil utføre et mirakel og helbrede vår gode venn. Men svaret vi får, er nei. Og det ender med at vi må følge vår venns døde legeme til graven.

Noen ganger må vi svelge slike bitre piller i livet, og det er ikke fritt for at alle slags tvil kan fylle hjertene våre. Vi forstår ikke alltid Guds tanker. Men det skal vi være glad for, for tenk om Guds tanker var like små, kortsiktige og menneskelige som våre.

Og når vi tenker på at han lot sin egen Sønn, Jesus Kristus, nagle til korset for å dø for alle våre synder, kan vi ikke annet enn å prise ham for hans store kjærlighet og visdom. I sin store visdom har han både planlagt og utført alt det som skulle til for å frelse våre sjeler fra den evige fortapelsen. Sett i lys av dette blir de gangene Gud sier nei til oss, lettere å bære.

Herre, jeg tror; hjelp meg å overvinne min tvil og vantro. Amen.