Kilden til velsignelsene

"Ta ikke feil, mine kjære brødre! All god gave og all fullkommen gave kommer ovenfra, fra lysenes Far; hos ham er det ingen forandring eller veksling mellom lys og mørke" (Jak 1,16-17).

Jakob skrev sitt brev til en hardt prøvet kirke. Derfor er hans ord uten videre friske og kraftfulle og passer for alle kristne til alle tider på alle steder. For har Satan noen gang slappet av eller sluttet å utøse sitt hat mot Kristi legeme og dets medlemmer? Eller har verden som er under Satans herredømme, noen gang sluttet å motarbeide kirken og evangeliet? Kirkens fiender kan nok forandre taktikken fra generasjon til generasjon, men målet står hele tiden fast.

Jakob visste hva det betydde å bli forfulgt og utsatt for prøvelser, derfor hadde han ingen problemer med å gi oss nytt mot og oppmuntre oss. "Se det bare som en glede," skriver han, "når dere møter alle slags prøvelser. For dere vet at når troen prøves, fører det til utholdenhet. Men utholdenheten må vise seg i fullført gjerning, så dere kan være fullkomne og hele og ikke stå tilbake i noe… Salig er den som holder ut i fristelser. For når han har stått sin prøve, skal han få livets krone, som Gud har lovt dem som elsker ham" (Jak 1,2-4.12).

I det første kapitlet av sitt brev flytter Jakob tankene våre bort fra vår nåværende lidelse, men ikke bare det, han oppmuntrer oss også til å konsentrere oss om den herlighetens krone som venter oss i himmelen og rette våre blikk mot ham som har vunnet den for oss. Med et kort og konsist uttrykk sammenfatter han både den kjærlighet og den store makt som tilhører den Gud vi tilber. Han er "lysenes Far" – kilden til all god og fullkommen gave. Han er vår Skaper som skilte lyset fra mørket og som har lovet at like sikker som solen går opp hver dag, vil han fortsette å sørge for våre jordiske behov. Han er vår Gjenløser, Jesus Kristus, han som er verdens lys og som kom for å fri oss fra døden, helvetet og "mørkets fyrste". Han er den Hellige Ånd som har opplyst våre hjerter med lyset fra evangeliet og har gitt oss et sikkert håp om evig liv.

Så la bare prøvelsene komme! La bare djevelen brøle. La ham bare åpne sitt gap mot oss. La bare hele verden mislike oss og uttrykke sin avsky for oss. Jakob og alle apostlene lærer oss at alt dette bare er noe vi kan vente oss som medlemmer på Kristi legeme. Men alle disse prøvelsene er bare med på å øke vår glede, for de er bevis på at vi ikke er verdens barn, men barn av en himmelsk Far og arvinger av hver god og fullkommen gave.

Kjære himmelske Far, fortsett å velsigne oss, for Jesu skyld. Amen.