Han er et sant menneske

Da kom det en voldsom virvelvind, og bølgene slo inn i båten, så den holdt på å fylles. Men han lå og sov på en pute bak i båten. (Mark 4,37-38).

Tenk deg at mor og far ikke visste hva det ville si å være barn. Tror du de ville være i stand til å forstå de problemer og sorger som barn møter når de vokser opp? Når et barn har opplevd en skuffelse i livet, er det godt å høre mor eller far si: "Jeg vet hvordan det føles. Da jeg var liten, opplevde jeg det samme." Likevel hender det at foreldrene glemmer de vanskelige tingene i barndommen. Derfor er det ikke alltid de forstår sine barn og mister tålmodigheten med dem.

Jesus, derimot, glemmer ikke. Han har førstehåndskunnskap om de problemer og sorger vi erfarer hver dag i livet. Han ble også fristet av djevelen. Han visste hva sult var. Han behøvde å slukke tørsten. Han gråt. Og for å ta bort alle menneskers synd, både led og døde han.

Dagens vers fra Markus-evangeliet viser at Kristus var et sant menneske. Han var travelt opptatt hele dagen fra morgen til kveld med å undervise den store folkemengden som fulgte ham. Denne spesielle kvelden følte han behov for å trekke seg bort fra mengden og hvile seg litt. Han ba disiplene om å ro båten over til den andre siden av sjøen. Plutselig blåste det opp en sterk vind. Bølgene ble så høye at de begynte å slå inn i båten og truet med å senke den. Men på tross av dette lå Jesus og sov på en pute bak i båten.

Han våknet ikke av stormen og bølgene, men ropet fra fortvilte hjerter til dem han var kommet for å frelse, vekket ham. Han sto opp og befalte vinden og sjøen om å være stille.

Jesus måtte være et sant menneske. Dersom Jesus skulle gjenløse det fortapte mennesket, måtte han være et menneske som var tvunget til å holde Guds lov i vårt sted. Han måtte bli et menneske for å kunne dø og fri oss fra syndens forbannelse. Nå når han har fart opp til himmelen, går han i forbønn for oss hos Gud.

Hvor godt det er å vite at Jesus forstår de problemene vi gjennomgår. Han bærer våre fortvile rop om hjelp fram for vår himmelske Far. Gud hører våre bønner for hans skyld. La oss glede oss over at "fordi han selv led og ble fristet, kan han hjelpe dem som fristes" (Hebr 2,18).

Herre Jesus Kristus, takk for at du ble et menneske som oss og at du ble prøvet i alt på samme måte som oss. La dette gi oss mot til å bære fram for deg i våre bønner alt det som plager oss. Amen.