Tålmodighet i prøvelsene

"Alt som er skapt, venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares i herlighet… Men hvis vi håper på noe vi ikke ser, da venter vi med tålmodighet" (Rom 8,19.25).

Vår tid er preget av utålmodighet. Mennesker liker ikke å måtte vente. De vil bli tilfredsstilt her og nå. Paulus ber de kristne om å vente med tålmodighet midt under prøvelsene og lidelsene her i livet.

Hele Guds skaperverk er blitt skadet på grunn av syndens virkninger. Heller ikke de kristne går fri disse problemene. Selv om vi er blitt Guds barn ved troen på Jesus, er forløsningen av kroppen vår fremdeles ufullkommen. Det betyr at vi fortsetter å falle i synd. Og vi opplever sykdom og handikap av alle slag. Synden og dens konsekvenser er til stede i enhver kristens liv.

Men Gud har lovet at det skal komme en dag da også den fysiske verden skal settes fri fra syndens virkninger. Alt som er skapt, "skal bli frigjort fra trelldommen under forgjengeligheten og få del i den frihet som Guds barn skal eie i herligheten" (Rom 8,21). Våre egne legemer venter med lengsel på den dagen. Vi venter i full visshet om at Gud helt sikkert vil holde de løftene han har gitt oss.

Om vi er tålmodige i motgangstider, betyr det ikke at lidelsene forsvinner. Men når vi venter i tro og håp, får vi en annen innstilling til motgangen. Vi ser den som Guds rettferdige dom over verden i synd. Vi ser at den bare er midlertidig. Vi forstår at den en gang skal ta slutt når Gud fullfører sitt forløsningsverk, det verk han startet da han fridde oss fra syndens skyld.

Hvor tålmodige er vi mens vi venter? Tålmodighet er virkelig ikke enkelt. Dagene og årene med lidelser synes å gå så sakte. Noen ganger er motgangen så overveldende at vi ikke klarer å tenke på andre ting. Hvem kan være tålmodige når lidelsene er som verst?

Guds Ord oppmuntrer oss til å sammenligne vår nåværende lidelse med den herligheten vi har i vente. Jo mer vi konsentrerer oss om den herligheten, desto mer vil vi være i stand til å bære lidelsene.

Ver still og tolug når du lider
og ha di glede i din Gud
ved nådens kjelde når du strider,
til siger skal du førast ut.
Hans visdom aldri målast kan,
hans like du på jord ei fann.

Kjære himmelske Far, gi meg tålmodighet mens jeg venter på den herlige dagen da alle mine problemer skal få en ende. Amen.