Rydd vei for Frelseren

"Etter at de var gått, begynte Jesus å tale til folket om Johannes: ’Hvorfor drog dere ut i ødemarken? For å se et siv som svaier i vinden? Nei! Hvorfor gikk dere dit ut? For å se en mann kledd i fine klær? De som bærer fine klær, er på kongenes slott. Hvorfor gikk dere da ut? For å se en profet? Ja, jeg sier dere: Mer enn en profet! Det er om ham dette er skrevet: Se, jeg sender min budbærer foran deg, han skal rydde veien for deg’" (Matt 11,7-10).

Nå er det ikke lenge til jul. Dette blir vi påminnet om hele tiden i disse dager. Nå gjelder det å gjøre alt klart til jul.

Det er mye som må gjøres. Men det viktigste vi har å gjøre nå i adventstiden er likevel ikke å få kjøpt alle julepresangene, få opp all julepynten og kjøpe inn all julematen. Det viktigste vi kan gjøre er tvert imot å sette oss stille og rolig ned og ta en liten pause i alle juleforberedelsene og tenke over hvem det var som kom til verden for å bli født i stallen i Betlehem. Det viktigste vi kan gjøre er å rydde vei i hjertene våre for ham som kom for å frelse oss og alle mennesker fra våre synder. Den viktigste juleforberedelsen vi kan gjøre, er å ta imot ham vi feirer jul for.

La oss ikke bli påvirket av verdens tanker og ideer om julen. La i stedet våre ord og handlinger være formet av vår tro på at julen framfor alt er en Kristus-fest. Sann og ekte juleglede får vi når vi tror i våre hjerter og sier: "Jesus ble født for meg. Jesus kom for å frelse meg. Han vil at jeg skal tilhøre ham for evig."

Vår oppgave i adventstiden er i grunnen den samme som den oppgave døperen Johannes hadde fått. Døperen Johannes var Guds profet og budbærer. På samme måten som Johannes ryddet vei for Kristus, vil også gjøre det. Vi vil rydde vei for Kristus i våre egne hjerter, og vi vil rydde vei for ham i våre omgivelser. Vi vil være trofaste og frimodige budbærere for ham. Vi vil ikke være lettpåvirkelige siv som svaier i vinden, og bøyer seg alt etter hvilken vei vinden blåser. Vi vil ikke tie stille om verdens synd. Heller ikke vil vi tone ned budskapet vårt slik at mennesker ikke støter seg på det. Likesom Johannes vil vi forkynne alle Guds sannheter uten frykt.

La oss være godt forberedt til jul! La oss rydde vei for Herren!

Rydd vei for Herrens komme,
for frelsen fra vår Gud!
Vår ventetid er omme,
han sender oss sitt bud:
Det gamle skal forsvinne,
Guds rikes tid er inne!
Velsignet være han
som kommer i Herrens navn.