Styrke i prøvelser

"Derfor kan dere juble av glede, selv om dere nå en kort tid må ha det vondt i mange slags prøvelser, om så skal være. Slik blir troen deres prøvet… så den kan bli til pris og herlighet og ære for dere når Jesus Kristus åpenbarer seg" (1 Pet 1,6-7).

Når tingene ikke går helt på skinner for oss, hender det at mennesker ber oss om å bite tennene sammen. Med det mener de at det fins visse problemer vi bare må være forberedt på å møte i livet. Den eneste måten å mestre dem på, er å gjøre det beste ut av det.

En kristen har et annet syn på livets problemer. For det første vet han hva som er den dypeste årsaken. Alle problemer, lidelser, sorger, vanskeligheter, frustrasjoner og all nød har en og samme årsak, nemlig synden. Synden har forurenset hele menneskeheten, og de troende lider også under denne forurensing.

I tillegg har en kristen et annet syn på de vanskeligheter han personlig møter i livet. Han vet at de er under Guds kontroll og at de tjener til det beste for ham. Ganske visst er det tider da dette er ekstremt vanskelig å forstå og akseptere. Likevel understreker Bibelen dette gang på gang. Gud sender oss av og til korrigerende prøvelser. Det samme gjør foreldre med sine barn. Peter skrev til sine lesere at prøvelsene de møtte, hadde til hensikt å rense troen deres så den kunne bli til pris, herlighet og ære for dem når Jesus Kristus kommer igjen.

Guds kjærlighet til oss er så stor at han ikke ønsker at noe skal få lure oss bort fra livet under hans frelsende nåde. Det er prøvelsene i livet, våre trengsler og problemer, som får oss til ikke å bli så opptatt av dette livets anliggender at vi glemmer himmelen. Om alt gikk glatt for oss, om hver dag ikke ga oss noe annet enn glede og nytelse, ville vi stå i stor fare for å bli altfor bundet til denne verden.

Men vi er fremmede på denne jord. Himmelen er vårt hjem. Prøvelsene i livet hjelper oss til å huske dette. Med den styrke som Gud gir, kan vi holde ut i disse prøvelsene. Jesu Kristi oppstandelse fra de døde er Guds forsikring om at han vil gi oss styrke. Dette er vårt levende håp. Gud vil styrke oss i alle livets prøvelser.

Herre, gi oss styrke til å møte livets mange prøvelser og vanskeligheter. Hjelp oss til å innse at de tjener til vårt beste og bare skal vare en liten stund inntil vi lever sammen med deg i himmelen. Amen.