Han tilgir all din skyld

"Min sjel, lov Herren! Ja, alt som i meg er, skal love hans hellige navn. Min sjel, lov Herren, glem ikke alle hans velgjerninger! Han tilgir all din skyld…" (Salme 103,1-3).

Når salmisten David bryter ut i sin lovsang til Herren, nevner han mange av de velsignelser han har mottatt fra Herren. Den første og viktigste velsignelsen er tilgivelsen. David priser Herren for at han har gitt ham tilgivelse for all hans skyld. Hvorfor nevner David tilgivelsen først? Sikkert fordi David personlig hadde erfart hvor smertelig det er å bære på en skyldig samvittighet.

Syndig lyst hadde lurt David inn i et utenomekteskapelig forhold til en gift kvinne som het Batseba. Men ikke nok med det, etter at dette forholdet var blitt avslørt, sørget David for at Batsebas mann Uria ble drept i et slag.

Etter at Uria var død tok David Bateseba til sin hustru. Men dermed var ikke alt bra. Davids samvittighet ville ikke gi ham fred. Skylden tynget ham både dag og natt. Hør hvordan han selv beskriver denne tiden: "Så lenge jeg tidde, tærtes jeg bort, jeg stønnet dagen lang. For din hånd lå tungt på meg dag og natt. Min livskraft tørket bort som i sommerheten" (Salme 32,3-4).

Da profeten Natan konfronterte David med hans synd, var det umulig for ham å skjule det han hadde gjort. Han kunne ikke gjøre annet enn å bekjenne sine synder og klamre seg til Herrens miskunn og tigge ham om nåde. Salme 51 inneholder Davids syndsbekjennelse: "Vær meg nådig, Gud, i din trofasthet, slett ut mine overtredelser i din store barmhjertighet. Gjør meg ren og fri for skyld, og rens meg for min synd! … La meg oppleve fryd og glede, la de lemmer du knuste, få juble!" (vers 3-4 og 10).

Hva kommer først når du priser Herren for alle de velgjerninger han har gjort mot deg? Er det syndenes tilgivelse du tenker først på? Det burde det være. Guds hellige lov fordømmer oss like sikkert som den fordømte David. Syndig lyst, løgner, hat og falskhet fins også i våre liv. Vi tenker med gru på alle de gangene vi har mislykkes i forhold til Guds bud. Vi skammer oss over vår fortid. Hvordan skal vi kunne stå for Gud med rene hender og et rent hjerte? Bare dersom Gud tilgir oss all vår skyld.

Herren tilgir all din skyld. Jesus, din Frelser, gjorde opp for alle dine misgjerninger da han døde for deg på korset. Min sjel, lov Herren!

Herre, lær meg å takke deg framfor alt for den tilgivelse du vant for meg da du døde på korset. Amen.