Ingen sammenligning

"Jeg mener at det vi må lide her i tiden, ikke er for noe å regne mot den herlighet som en gang skal åpenbares og bli vår" (Rom 8,18).

Kreft! Hjerteinfarkt! Konkurs! Hva har disse tre tilsynelatende forskjellige tingene til felles? De er alle et uttrykk for en eller annen form for lidelse. Vi ser slike lidelser over alt omkring oss. Venner, slektninger og til og med vi selv kan ha erfart dem i våre liv.

Apostelen Paulus var vel kjent med lidelser. Han forteller oss: "Av jødene har jeg fem ganger fått de trettini slagene. Tre ganger er jeg blitt pisket, én gang steinet, tre ganger har jeg lidd skibbrudd, og jeg drev en gang et helt døgn rundt på havet. Stadig har jeg måttet reise omkring, i fare på elver, blant røvere, blant landsmenn og utlendinger, i fare i byer, i ørken, på havet, blant falske venner. Jeg har arbeidet og slitt, ofte våket, lidd sult og tørst, ofte fastet og har manglet klær i kulden" (2 Kor 11,24-27). På tross av alle disse problemene mistet Paulus ikke motet eller ga opp. Han så lenger enn sin nåværende tilstand til den herlighet som ventet ham i himmelen. For Paulus var det ingen sammenligning mellom hans nåværende lidelse og hans framtidige herlighet. All smerte, sorg og nød i dette livet forsvant ganske fort når han tenkte på den herlighet han skulle få dele med Kristus i himmelen.

Ligner ikke ditt liv også litt på Paulus sitt liv? Vi gjennomgår sikkert andre lidelser enn de Paulus måtte gjennomgå. Likevel blir vi alle rammet av sorg og nød av forskjellig slag. Vi kan ikke flykte fra slike ting i dette livet. Årsaken til alle lidelse, synden, er like mye en del av vår verden i dag som den var det på Paulus´ tid. Helt siden menneskets fall i synd, har lidelsen vært en konstant følgesvenn for menneskene. Noen ganger får den imidlertid for mye oppmerksomhet, og vi ødelegger den gleden som vi eier i Kristus.

Selv om synden har brakt lidelsen inn i verden, har Kristus gjort oss til arvinger av en herlig arv i himmelen. Gjennom troen er vi blitt Guds barn. I det foregående verset minner Paulus oss om at vi er Guds barn, og han sier: "Er vi barn, da er vi også arvinger. Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sant vi lider med ham for at vi skal få del i herligheten sammen med ham" (Rom 8,17). Hva det betyr å ha del i Kristi herlighet, går ikke an å beskrive med ord. Alt det vi her i livet betrakter som vakkert og herlig, er likevel påvirket av synd. Hvor mye mer herlig skal ikke vår evighet bli! Vi kan bare vente og se.

Johannes beskriver noe av skjønnheten i vår evige herlighet når han skriver: "De skal ikke lenger sulte eller tørste, og sol eller brennende hete skal ikke falle på dem… Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne" (Åp 7,16-17). Det fins ingen sammenligning! I det vi holder ut lidelsene i dette livet, la oss se framover til vår fremtidige herlighet i Kristus.

Herre, vær med meg i alle dette livets lidelser slik at jeg kan få del i den evige herligheten sammen med deg. Amen.