Guds barn ser framover

"Men vi har vår borgerrett i himmelen" (Fil 3,20).

Mens Abraham levde, bodde han i telt og førte buskapen sin gjennom Kanaan. Han hadde ikke noe fast bosted, heller ikke eide han noe land der han kunne bygge seg et hus, med unntak av familiens gravsted. Han var en fremmed i det landet hvor han levde. Likevel fikk han det løftet av Gud at en dag skulle etterkommerne hans kunne kalle hele Kanaans land for sin eiendom og sitt hjemland.

De som har sin borgerrett i himmelen, er også fremmede og "outsidere" i denne verden. Selv om de fleste av oss nok har et hus eller en bopel som vi kan kalle vår egen, har vi ikke noe varig hjem her på jorden. Og Bibelen advarer oss mot å gjøre for mye ut av denne verdens ting og henge våre hjerter ved alt det som forgår. For vi er blitt lovet en arv som er mye bedre og herligere enn noe annet i denne verden. Den som tror på Kristus, har borgerrett i himmelen. Og som borgere av himmelen har vi en ny himmel og ny jord i vente. Det skal bli vårt evige hjem. Nå vandrer vi omkring i gater av jord eller stein eller asfalt, men da skal vi gå omkring i Guds uforgjengelige paradis i himmelen.

Vi ser fram til å få komme hjem. Hver dag fører oss en dag nærmere vårt egentlige hjem. Fortsatt må vi være på vakt. For hver dag blir vi utsatt for fristelsen til å la livets mange bekymringer og fornøyelser få overhånd. Men vi er ikke alene. Vår Herre Jesus er med oss i sitt ord og sine sakramenter. Han forsikrer oss om og om igjen at vi er tilgitt. Gud har gjort oss til sine barn og skrevet navnene våre opp i Livets bok. Hver dag kan vi vende oss til hans ord for å få styrke og frimodighet. Hver dag vil Guds ord lede oss framover mot himmelen og vise oss hvordan vi skal leve som borgere av himmelen.

Uten Guds ord ville vi snart ha mistet motet og fått andre mål med livet. Men gjennom sitt ord får Guds Ånd oss til å løfte blikket og se framover mot den herligheten vi har i vente.

Jeg går til himlen hvor jeg går;
frimodig da, mitt hjerte!
Kun dit hvor du en ende får
på all din synd og smerte!
Bort verdens lyst og prakt,
til himlen står min akt!
All verdens eie jeg forsmår –
jeg går til himlen hvor jeg går.

Herre, velsign alle våre livs dager slik at hver dag kan bringe oss nærmere deg. Tilgi oss våre synder og led oss gjennom livet. Hjelp oss å glede oss over at vi er borgere av himmelen og at du har lovet å gi oss din evige frelse. Amen.