En torn i legemet

For at jeg ikke skal bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene, har jeg fått en torn i legemet, en Satans engel som skal slå meg – for at jeg ikke skal bli hovmodig. (2 Kor 12,7)

Det er veldig vanskelig å tenke seg at problemer og lidelse, prøvelser og motgang – disse ubehagelige opplevelsene i våre liv – er forbundet med Guds nåde. "Hvorfor gjør Gud dette mot meg?" er ofte det første spørsmålet vi stiller oss. "Hva er det jeg blir straffet for? Hva galt har jeg gjort?"

Midt i lidelsen blir vi fristet til å tvile på om Gud virkelig er nådig og barmhjertig. Også hans rettferdighet stiller vi et spørsmålstegn ved. "Hvordan kan en kjærlig Gud tillate dette?"

Job lette etter et svar på sine lidelser. Han kunne bare stille de samme spørsmålene inntil Gud åpenbarte sannheten for ham.

At Herren aldri trekker tilbake sin kjærlige hånd fra sine barn og at vi alltid er gjenstand for hans nådige omsorg, er noe vi hele tiden trenger å bli påminnet om. Denne vissheten vår bygger på Guds ord: "For Herren skal ikke forkaste sitt folk og ikke forlate sin arv" (Salme 94,14). Det er hans løfte: "Jeg vil ikke slippe deg og ikke forlate deg" (Josva 1,5).

Apostelen Paulus fikk en "torn i legemet" – en spesiell lidelse. Vi vet ikke nøyaktig hva det var, men det var noe som plaget ham mye. Han sier at den hindret ham i å bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene han hadde fått. Han beskriver den også som en "Satans engel" som skulle plage ham.

Kan en Satans engel som er gitt for å plage oss, stemme overens med Guds kjærlige omsorg? Kan den være et uttrykk for hans nåde? Paulus betraktet den slik, ikke fordi det var det mest fornuftige svaret på lidelsen han opplevde, men fordi hans tro hadde vokst slik at han stolte på at Herren hadde omsorg for ham i alt som hendte med ham. Han visste at Gud hadde en hensikt, en god hensikt med å tillate at han måtte lide dette.

I en slik tro kunne Paulus bekjenne: "Vi vet at alle ting tjener til det gode for dem som elsker Gud, dem han har kalt etter sin frie vilje" (Rom 8,28).

Gud handler ikke annerledes med sine barn i dag enn han gjorde med Paulus. Han har ikke gjort oss immune mot lidelser, motgang og prøvelser, men vi kan være sikker på at disse vanskelige tidene i våre liv ikke er til skade for oss, men til vårt beste. Herren vet om dem, og han vil gjøre det slik at de vil tjene den gode hensikt som han har i tankene for oss.

Nådige Herre, vi tror at du av din store kjærlighet gir oss alle gode ting. Hjelp oss å se din kjærlighet også i motgangstider. Amen.