Jesus er Guds Messias

"Og dere," spurte han, "hvem sier dere at jeg er?" Peter svarte: "Du er Guds Messias." (Luk 9,20)

Vanlige mennesker på Jesu tid mente at han var et fint og spesielt menneske, kanskje til og med den andre Elia som var profetert eller en av de andre profetene.

Jesu disipler derimot forstod at den vanlige oppfatningen om ham ikke var rett. Den var ikke en gang i nærheten av sannheten. Da Jesus spurte dem om hvem de mente han var, svarte Peter på alle disiplenes vegne: "Du er Guds Messias."

Disiplene kjente skriftene i Det gamle testamente. De kjente alle løftene om at Gud ville sende Messias for å frelse folket fra syndens skyld og straff.

To år tidligere, da Jesus kalte sine første seks apostler, var de allerede overbevist om at han var Messias. Etter at Andreas hadde vært bare én dag sammen med Jesus, sprang han av sted for å finne sin bror Peter og fortelle ham: "Vi har funnet Messias – det betyr Kristus" (Joh 1,41).

To dager før Andreas fortalte sin bror om Jesus, hadde døperen Johannes forkynt for Andreas og mange andre: "Jeg har sett det, og dette er mitt vitnesbyrd: Han er Guds Sønn" (Joh 1,34).

I løpet av de neste to årene var disiplene sammen med Jesus hele tiden. De så når han gjorde under. De hørte når han talte guddommelige ord. De var med ham i hans daglige gjøremål. Disse to årene styrket og grunnfestet dem i deres overbevisning: Jesus var den Messias som Gud hadde lovet gjennom sine profeter.

Hva svarer du på Jesu spørsmål: "Og du, hvem sier du at jeg er?" Svarer du med datidens mennesker som betraktet ham som et stort og fint menneske, men ingenting mer? Eller svarer du med Peter og de andre apostlene: "Du er Guds Messias"?

Messias er det samme som Kristus og betyr "den salvede". Han var salvet og sendt av Gud fra himmelen for å forsone oss med Gud. Salig er du om du tror i ditt hjerte at han er Guds Messias som ble sendt for å forsone deg med Gud.

Kjære Jesus, vi priser deg for at du har åpenbart deg selv i Skriften som den Guds Messias som var lovet. Vi takker deg for at du har virket denne overbevisning i oss ved ditt Ord og ved din Hellige Ånd. Styrk du oss i troen på at du er ham som skulle komme for å forsone oss med Gud. Amen.