Et ord om lidelse

Jeg mener at det vi må lide her i tiden, ikke er for noe å regne mot den herlighet som en gang skal åpenbares og bli vår. (Rom 8,18)

Lidelse er en av livets realiteter. Den rammer ung og gammel, rik og fattig. Den dypeste årsak til lidelsen er synden. Vi lider alle av sykdommer og plager fordi vi lever i en syndig verden. Det er umulig å beskrive alle de former for fysiske, mentale og åndelige lidelser som eksisterer i vår verden i dag.

Takk Gud for at han i sin lidende tjener har gitt oss svaret på lidelsen. Vår stedfortreder måtte lide alt. Han ble prøvet og fristet; han var fattig; han kjente smerte, sorg, avvisning og død. Han var i sannhet et menneske som var vel kjent med lidelse. Jesus led for at vi skulle slippe å lide helvetets evige pine.

Hans fullbrakte verk påvirker direkte hvordan vi som Guds barn betrakter lidelsen. Ved troen på Kristus vet vi at Gud er vår kjærlige Far. I vår Fars hånd er lidelsen et redskap som han bruker for å dra oss nærmere til seg, og for å øve oss i å se hans ufortjente kjærlighet.

Mange av oss har erfart hva det vil si å gå gjennom tider med lidelse. Av disse lidelsesperiodene lærte vi at menneskets liv slett ikke bare består av ting og eiendeler. Guds løfter ble enda mer verdifulle for oss, og slik drog han oss nærmere til seg.

Vi erfarer alle den lidelse som vår Far påfører våre liv for å oppdra oss. Skriften sier at Guds tukt er til vårt beste, for at vi skal få del i hans hellighet. "All tukt synes vel i øyeblikket å være mer til sorg enn til glede. Men siden gir den fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den" (Hebr 12,10f).

Noen ganger tillater Gud at lidelsen får komme over oss slik at vi gjennom trofast tålmodighet og utholdenhet kan vitne for andre. Det er sjelden vi tenker på lidelsen som en mulighet til å vitne, men det er ofte det den er.

Midt i lidelsen kan vi av og til miste perspektivet. Skriftens ord setter lidelsen i perspektiv. Ingenting i dette livet kan sammenlignes med den himmelske herlighet og glede som venter oss. Det har vi Guds løfter på.

Ham kan du trygt la styre
i alt som her skal skje.
Hans dommer, de er dyre,
i undring får du se