Hvem er Jesus?

Jesus spurte disiplene: "Hvem sier folk at jeg er?" "Døperen Johannes," svarte de, "men noen sier Elia, og andre at en av de gamle profetene er stått opp." "Og dere," spurte han, "hvem sier dere at jeg er?" Da svarte Peter: "Du er Guds Messias" (Luk 9,18-20).

"Hvem er Jesus?" To år etter at han begynte å undervise og helbrede, ba han disiplene om å reflektere over dette spørsmålet. Men først ville han at de skulle si hvem folk trodde han var.

Hvem tror du Jesus er? Dette er et meget viktig spørsmål å ta stilling til, for faktum er at hele vår frelse avhenger av vårt forhold til ham.

Jesus var etter hvert blitt godt kjent. Ryktet om ham hadde spredt seg over alt. Både hans mektige ord og kraftige undergjerninger hadde gjort stort inntrykk på folk. De aller fleste mente at det måtte være noe spesielt med ham. Noen hadde alvorlige diskusjoner om han muligens kunne være døperen Johannes, den store forkynneren og døperen som hadde vendt tilbake til livet etter at han var blitt halshugd av Herodes. Eller kanskje han var profeten Elia? Det fantes mange som trodde at profeten Elia skulle komme tilbake før Messias kom. Noen trodde at Jesus kanskje var denne andre Elia. Andre igjen mente at han måtte være en av de andre profetene som hadde vendt tilbake til livet.

Men da disiplene fortalte Jesus om alle disse forskjellige oppfatningene om ham, brydde han seg ikke om å besvare dem. Mennesker som mente han måtte være døperen Johannes, eller Elia aller kanskje en av de andre profetene, hadde nok høye tanker om ham. Men de var meget fjernt fra sannheten.

Felles for alle menneskelige oppfatninger om Jesus er at de bygger på fornuftens logiske slutninger. Folket på Jesu tid så de mektige gjerningene Jesus gjorde, og hørte hans mektige ord. De trakk derfor den slutningen at han måtte være en stor profet. Likevel tok de feil. For det er umulig å få en rett oppfatning av Jesus bare ved hjelp av fornuften. Det er bare gjennom Guds ord vi kan få en rett oppfatning om ham. Guds ord sier at Jesus er Guds egen Sønn og verdens Frelser.

"Og dere," sa Jesus til disiplene, "hvem sier dere at jeg er?" Ja, hvem sier vi at han er? Bare et stort menneske, et ideal, en fin og god person? Peter svarte: "Du er Guds Messias." Han er den Gud har sendt for å frelse verden fra deres synder. Den som kjenner Jesus som sin Frelser, han kjenner ham rett.

Himmelske Far, takk for at du sendte Jesus til denne verden. Takk for at du har vist meg at han er min Frelser fra all synd. Amen.