Vår bror – vår Frelser

"Er ikke dette tømmermannen, sønn av Maria, bror til Jakob, Joses, Judas og Simon? Og har vi ikke søstrene hans blant oss?" (Mark 6,3).

Til en viss grad hadde folket som var samlet i synagogen i Nasaret den dagen, rett. Jesus var sønn av Maria. Jakob, Joses, Judas og Simon var brødrene hans, og de hadde søstrene blant seg.

Men de gikk ikke langt nok i å identifisere ham, og derfor tok de egentlig feil. De betraktet Jesus bare som et hvilket som helst annet menneske, med en mor, brødre og søstre. Ingen av dem så Frelseren bak tømmermannens skikkelse.

Skriften sier ikke noe mer om Jesu søstre, men vi vet litt mer om hans brødre. Johannes forteller oss at "heller ikke brødrene hans trodde på ham" (Joh 7,5). Hans brødre hadde det samme problemet som folket i synagogen. De så ikke hvem han egentlig var.

Dette må ha plaget Jesus, men det hindret ham ikke i hans arbeid. Tidligere hadde han sagt: "Hvem er min mor og mine brødre?" Og han så på dem som satt omkring seg, og han sa: "Se, her er min mor og mine brødre! Den som gjør Guds vilje, er min bror og søster og mor" (Mark 3,33ff).

Her er det vi kommer inn! Ganske visst er det mange også i vår tid som ikke ser noe annet i Jesus enn en historisk person. De kan nok gå med at han var litt spesiell, med litt ekstraordinære egenskaper. Men likesom folket i synagogen ser de ikke noe mer enn et menneske. De ser på han med vantro øyne og ser bare den enkle tjenerskikkelsen.

Men gjennom sitt Ord åpner den Hellige Ånd våre øyne så vi ser hvem Jesus virkelig er, vår Herre og Frelser. Ved Ordet og Ånden skapes det tro i hjertene våre så vi også blir regnet blant dem som han kaller sine sanne brødre og søstre.

Når det gjelder Jesu brødre, fins det mye som tyder på at historien fikk en lykkelig slutt. Etter at Jesus var stått opp fra de døde, kom hans bror Jakob til tro og ble en av lederne for menigheten i Jerusalem. Han led til slutt martyrdøden. Sannsynligvis er han forfatteren av Jakobs brev i Bibelen. Noe lignende har antakelig skjedd med Jesu bror Judas, og han er muligens forfatteren av Judas´ brev.

Men den lykkeligste slutten er at vi ved Guds nåde har fått åpnet våre øyene så vi ser at Jesus er vår Frelser, og at vi med rette kan kalle ham "vår bror".

Herre Jesus, åpne våre hjerter så vi ser at du er vår Frelser og bror. Takk for din store nåde at vi skal få regnes blant dine brødre og søstre. Amen.